Nieuws Juli 2021

Interview Ronald Koeman

Aan het begin van het seizoen geeft Koeman zijn visie op het seizoen 2021/2022. Hij gaat er in ieder geval van uit dat Messi blijft (alhoewel daarover nog geen officieel ja aan is gegeven). Nog even wachten dus. Het interview werd gehouden voor Barça TV.

Aangezien er genoeg vakantietijd was, kwam Koeman duidelijk weer uitgerust aan op de club. Natuurlijk volgde hij de spelers in EURO2020 en de Copa América. De Spanjaarden speelden niet slecht en Messi en Agüero wonnen de Copa América.

De eerste trainingen verliepen prima. De selectie werd aangevuld met 9 spelers van Barça B. Nadruk lag vooral in het begin op testen, afgewisseld met wat oefeningen met de bal. Het is ook een mooie gelegenheid om de spelers van Barça B aan het werk te zien. We zijn een grote club met veel behoeftes en gelukkig probeert het bestuur te doen wat mogelijk is.

Komend seizoen moet het beter gaan dan afgelopen seizoen. Is natuurlijk afhankelijk van welke spelers gaan en komen. En de financiële situatie. We proberen mooi, verzorgd en attractief voetbal te spelen. Maar het resultaat staat toch altijd voorop. Daarbij is de steun van supporters van enorm belang. Niets mooiers dan een vol Camp Nou. Hopelijk kan dat weer snel.

Barça favoriet voor het winnen van La Liga? Jazeker! De strijd zal gaan tussen Barça, Atlético en Real Madrid met als outsider Sevilla. Het systeem? Bij voorkeur 4-3-3 maar in sommige wedstrijden kan er ook gespeeld worden in een 3-5-2. Het is de kunst om in een wedstrijd van systeem te veranderen (als dat nodig blijkt te zijn). Koeman zal met enige regelmaat gebruik maken van spelers uit Barcelona B (Balde, Nico en Gavi). Waar het om gaat is de balans in het elftal.

Koeman over een aantal spelers:
• Messi: won de Copa América; kandidaat voor de Gouden Bal, geweldig seizoen gehad
• Agüero: erg gevaarlijk in het 16 meter gebied; pinchhitter, zeer veel ervaring
• Memphis Depay: ik ken hem goed; sterk, snel, inzicht. Kan overal in de voorhoede spelen
• Eric Gárcia: goed EURO2020. Jongen van de club. Kan nog veel van mij leren (zelfde positie)
• Emerson: speler van Brazilië. Fysiek sterk, mee opkomend, een back die het zware werk niet schroomt
• Pedri: geweldig EURO2020, erg volwassen voor zijn leeftijd, leeft voor het voetbal, pas 18 en ontwikkelt zich nog steeds; jammer genoeg niet aanwezig bij de trainingen (neemt deel aan de Olympische spelen met Mingueza en Eric Garcia). Spanje is 1 van de kanshebbers voor goud.
• Frenkie de Jong: gewoon blijven doen waar hij goed in is. Neemt al meer verantwoordelijkheid. Briljant in de passing. Zal zeker weer een aantal stappen maken.

Duidelijke visie van Ronald Koeman. We gaan voor 3 prijzen!!

Foto:fcbarcelona.com