Nieuws September 2017

Diepte interview met Barça president

De transfer window is nu gesloten, dus is er geen beter tijdstip om te praten over hoe het team er nu voor staat. FC Barcelona president Josep Maria Bartomeu heeft, 2 uitgebreide interviews gegeven die verschenen op de covers van de 2 belangrijkste sportkranten in Catalonië, Sport and Mundo Deportivo.

Hieronder een samenvatting van de belangrijkste quotes uit deze interviews.

Laten we positief zijn.

“We moeten eensgezind zijn als we alles willen winnen. We hebben fantastische spelers en er staat nu een team wat beter is dan het team van vorig seizoen. Mensen zijn enthousiast over wat ze zien. Met deze spelers gaan we de uitdaging aan en zij hebben een groot potentieel. Ik proef veel pessimisme en we moeten hier een eind aan maken”.“Mensen zeggen dat het vertrek van Neymar ons heeft verzwakt, maar ik zie het als een mogelijkheid om het team sterker te maken. We hebben wel niet de Tridente, maar wel een betere balans op het veld”.

“ We zijn aan een nieuw hoofdstuk gestart met Valverde, en het vertrouwen in hem is groot. Hij is een coach die geloofd in de Barça filosofie en de jeugdspelers van La Masia. Het feit dat Marlon verhuurd is, dat was op verzoek van Valverde, omdat hij hem speeltijd wil gunnen en graag ziet dat hij in de toekomst terugkeert. Hetzelfde geldt voor Samper. We doen niet aan improvisatie, maar werken volgens een planning”.

Ins en outs

“We wilden 2 spelers – een rechtsback en een middenvelder. We hebben nu Semedo, een jonge veelbelovende speler en Paulinho, die power in het team brengt. We haalden ook Deulofeu terug, een jongen uit eigen kweek. Zijn terugkeer laat zien dat we veel vertrouwen hebben in onze jeugdopleiding. De onverwachte aankoop was Dembélé, dit omdat we geen rekening hadden gehouden dat Neymar zou vertrekken, maar we zijn blij met deze vervanging”. “We wilden ook graag Coutinho, maar we hebben nee gezegd tegen de vraagprijs die Liverpool vroeg. Hem contracteren zou het team af hebben vervolmaakt, maar we denken nog steeds dat ons team goed genoeg is om mee te dingen in alle competities”.

Messi en Iniesta

“Over het verlengen van het contract van Leo Messi is veel overleg geweest. Het contract ligt er en het enige wat nog rest is de handtekening van Messi. We hebben ook een principe akkoord, om het contract van Iniesta te verlengen, we verwachten dat dit over een aantal weken gaat gebeuren. We willen graag dat hij hier zijn loopbaan afsluit. Het idee is om hem een contract voor onbepaalde tijd te geven, wat hij automatisch ieder jaar kan verlengen. Iniesta en Messi zijn spelers die hun club trouw blijven en een voorbeeld zijn hun toewijding en loyaliteit. Zij zijn rolmodellen voor de jeugd op La Masia en voor verdere generaties”.