Nieuws April 2016

Real Sociedad-Barça 1-0

Na de intense midweekse kraker tegen Atlético Madrid in het Europese kampioenenbal lag de focus van FC Barcelona op zaterdag weer bij de Primera División. Daar wachtte geen gemakkelijk duel: uit bij Real Sociedad dienden de blaugranas hun voorsprong in La Liga te verdedigen.

Al binnen luttele minuten liet Real Sociedad zien waartoe de ploeg in staat is. Munir El Haddadi had de eerste kans van de wedstrijd, maar kon niet profiteren van een ongelukkig geraakte bal. Koud minuten later trok Sociedad de Barça-defensie uiteen en Oyarzabal kopte een hoge voorzet ver buiten het bereik van Claudio Bravo perfect binnen: 1-0!
Barça ging op zoek naar de gelijkmaker, maar Real Sociedad zat boven op elke meter en bood de bezoekers geen enkele kans om in het eigen spelletje te komen. Blaugrana kansen passeerden dan ook nauwelijks de revue en Barça had de grootse moeite om Sociedad uit elkaar te spelen.
Pas na het halfuur kon Barça haar tweede kans aantekenen: Neymar bracht de bal in het zestienmetergebied en Arda Turan kon perfect uithalen, maar zag keeper Rulli nog nét de bal over de achterlijn werken. Sociedad deed zich ondertussen gelden met meerdere counters en vlak voor rust leek daarmee een verdubbeling van de score verdiend te worden, toen De la Bella compleet ongedekt vrij kon uithalen, maar zijn eigen kans verprutste. De eerste helft eindigde met de onveranderde 1-0 stand op het scorebord in het voordeel van Real Sociedad.

In de tweede helft kon Barça wat verder naar voren drukken, maar tot grote successen leidde dit niet. Sociedad bleef de blaugranas op de huid zitten en het tiki-taka spel ontregelen. Leo Messi deelde een speldenprikje uit, maar zag zijn inzet op de paal belanden. Barça schroefde het tempo iets op en behield de bal meer in bezit. In minuut 55 leek de gelijkmaker in de maak, toen Andrés Iniesta schitterend van afstand uithaalde, maar Rulli redde geheel gestrekt. Diezelfde keeper zorgde er met zijn vingertoppen voor dat na een uur spelen een mooie vrije trap van Neymar millimeters naast het doel ging.
Het bleef moeilijk om door de compacte lijnen en onverzettelijkheid van Sociedad heen te komen. De tijd tikte verder en Barça tekende weinig substantiële kansen aan. Zelfs toen de vermoeidheid toesloeg en Sociedad dreigde te bezwijken onder steeds meer druk, hield de defensie stand.
In de absolute slotfase was Messi nog héél dichtbij met een snoeiharde kopbal met een stuit, maar wederom bleek keeper Rulli niet te passeren. Dat ondervond Iniesta ook in de paar minuten extra tijd, toen Rulli zijn ploeg eigenhandig op de been hield.

Barça kon het tij niet doen keren en deed zichzelf enorm tekort uit bij Real Sociedad. Punten verspeeld en de voorsprong van ooit tien punten op de Spaanse ranglijst jammerlijk geslonken tot slechts drie punten op nummer twee Atlético Madrid en vier punten op nummer drie Real Madrid…

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Alves, Piqué, Mascherano, Sergi Roberto (71’ Rakitić), Rafinha (45’ Iniesta), Busquets, Arda (58’ Alba), Messi, Munir en Neymar.

Opstelling Real Sociedad: Rulli, Aritz (75’ Zaldua), Mikel, Reyes, De la Bella, Illarramendi, Granero, Xabi Prieto, Zurutuza (80’ Pardo), Oyarzabal (87’ Héctor) en Vela.