Nieuws Maart 2021

Spektakelstuk in Camp Nou

Nog 1 minuut. Nee, nog 30 seconden. Nog 1 hoekschop. Messi achter de bal. Mooie draaiende bal naar…Piqué. 20 centimeter boven de verdediging van Sevilla. Piqué kopt. Hard. En scoort de 2-0. Verlenging!! Feestvreugde. Wat een apotheose van een wedstrijd die bol stond van de spanning. Groot feest op het veld. We gaan door: 2 x 15 minuten en eventueel penalty’s.

En het begon ook al zo goed. In zijn derde poging in de 12e minuut scoorde Dembélé de 1-0. 3-5-2 was het tactisch concept van Koeman en Schreuder. Pas in de 30e minuut was er een kleine kans voor Sevilla door Luuk de Jong maar Ter Stegen (hij houdt alles tegen) wist op tijd de bal te bemachtigen. Er waren mogelijkheden voor Pedri (schot naast) en Messi (in de 33e minuut). Kansen ondanks dat Sevilla 2 bussen had neergezet voor de keeper. Ruststand 1-0.Er moest nog gescoord worden!

Zaak was natuurlijk om minimaal nog een doelpunt te maken in de reguliere speeltijd. Koeman verving in de 60e minuut Dest voor Griezmann. Meer aanvallende stootkracht en een 4-3-3. 5 minuten later was Jordi Alba dicht bij de 2-0. Zijn schot belandde echter op de lat. Sevilla gaf steeds meer druk naar voren en de duels werden grimmiger. De scheidsrechter had zijn handen vol. De eerste rode kaart voor een speler van Sevilla kon niet uitblijven (Fernando).

In de 79e minuut sloeg de spelers de schrik om het hart. Penalty voor Sevilla. Een tegentreffer zou dodelijk zijn. Gelukkig kon de penaltynemer er helemaal niets van. Ter Stegen kon heel eenvoudig de bal tegenhouden! Koeman wisselde daarna sterk aanvallend: Trincao, Ilaix, Junior, Braithwaite. Het offensief was begonnen en resulteerde in de al eerder genoemde 2-0.

Het spel ging op en neer. Beide teams wilden graag scoren in de verlenging. En daar was ie dan: een perfect uitgevoerde snoekduik van Braithwaite in de 95e minuut die daarmee de 3-0 op het scorebord zette. Wat een wedstrijd, wat een werklust. Even sloeg de schrik om het hart toen de VAR in de 100e minuut een situatie moest beoordelen. Goeie VAR: geen penalty voor Sevilla.

Na het laatste fluitsignaal bleef het nog een tijdje onrustig op het veld. Vooral de scheidsrechter kreeg veel te verwerken. Maar uiteindelijk verdween iedereen richting de kleedkamers. En Koeman kon zijn lach niet van zijn gezicht krijgen. Hij stond er vanmorgen nog mee op. Trots als een pauw. Finale Copa del Rey bereikt en 2e in La Liga. Niet slecht voor een trainer in zijn 1e jaar.

De finale van der Copa del Rey wordt op 17 april gespeeld in Sevilla in het Estadio de La Cartuja. Barça gaat op voor zijn 31e Copa en voor de 42e deelname aan de finale. Tegenstander: Athletic Club of Levante (eerste wedstrijd 1-1). Return wordt donderdag 4 maart gespeeld. Het maakt FC Barcelona niet uit wie de tegenstander is. Ook die laatste horde gaan we nemen. Visca Barça

Opstelling:
Ter Stegen, Mingueza (75”Junior), Piqué, Lenglet, Sergio (70”Ilaix), Dest (60”Griezmann), Jordi Alba, Frenkie de Jong, Pedri (75”Braithwaite), Messi, Dembélé(75”Trincao)

Foto:fcbarcelona.com