Nieuws Mei 2023

Prachtige avond in Camp Nou

De bijna 100.000 toeschouwers hadden het prima naar de zin. Voor, tijdens en na de wedstrijd tegen Mallorca. Na 1 minuut klonk een groot gejuich: Fati scoorde de 1-0 na een geweldige combinatie met zijn medespelers. In de 9e minuut de tweede kans. In dit geval een schot van Gavi recht op de doelman af. En weer een combinatie van zijn medespelers vooraf. En er werd gezongen: Messi moet terug naar Barça.

In de 14e minuut het dieptepunt van de wedstrijd. Een charge op Balde, beloond met een rode kaart voor de dader. Mallorca met 10 man. Balde werd vervangen door Sergio Roberto. Barça liet zich niet van zijn stuk brengen. Na weer een mooie combinatie (met een mooi tikkie van Lewandowski) scoorde Fati de 2-0.

In de 46e minuut een poging van Koundé die op de lat uiteen spatte. En onder aanvoering van een hossend en zingend publiek (wat een sfeer!) ging Barça door. Kansen voor Dembélé (met het hoofd), een vrije trap van Lewandowski die op de lat uiteen spatte, Uiteindelijk de 3-0 door een geplaatst schot van Gavi. Het feest was compleet!

Blij was ook ter Stegen die voor de 26e keer de nul hield (evenaring record). Volgende week tegen Celta de 27e?

Het was nu de beurt aan Jordi Alba om afscheid te nemen (na 11 jaar!) van publiek en spelers. De tranen rolden over zijn wangen. Wat een geweldige voetballer en wat een heerlijk mens. We wensen hem in zijn leven veel gezondheid en geluk (samen met zijn gezin).

Even later was het de beurt aan Sergio Busquets om (na 15 jaar!) afscheid te nemen van spelers en publiek. Wat een grootheid en wat een bepalende speler. Rechterhand van Xavi. Een voorbeeldig aanvoerder met een grote reputatie. We wensen hem, samen met zijn gezin, veel geluk en gezondheid. Misschien gaat hij nog wel wat voor de club doen…..

El Cant del Barça golfde door het stadion. Na de wedstrijd nog een eerbetoon aan Jordi en Sergio. Staande ovaties. Spelen ze volgende week nog? Ze hielden ieder een toespraak. Kippenvel!! Poseren met de Supercopa en de kampioenstrofee.

Momenten uit hun carrières werden op het grote scherm getoond. Toespraken volgden. O.a. van Laporta. Jordi: “de mooiste dag van mijn leven”. Sergio had het over de beste club van de wereld. Dat neemt niemand meer van me af. Om af te sluiten met: ik zie jullie binnenkort weer…

Wat volgde was een ereronde door Camp Nou. Alle supporters waren er nog! Mes que un club!!

Visca Barça!!

Opstelling: ter Stegen, Balde (14”Roberto), Christensen, Alba (80”Alonso), Koundé, Frenkie, Gavi, Busquets (84”Garcia), Fati, Dembélé (82”Ferran), Lewandowski

Foto:fcbarcelona.com