Nieuws April 2014

Spelers reageren op overwinning

Na afloop van de moeizame 2-1 overwinning van FC Barcelona op Athletic de Bilbao sprak een aantal spelers zoals gebruikelijk met de pers. Een van hen was Adriano Correia, die toegaf dat hij en zijn team moesten winnen. “Ik wil het hele team graag feliciteren, want het is ons gelukt om een belangrijke overwinning te behalen. Het is een zege gewonnen met het hart, met ons zelfvertrouwen; alles wat we hebben, brachten we naar het veld.”
De Braziliaanse verdediger gaf toe dat het allesbehalve een gemakkelijke wedstrijd was, en dat het nog moeilijker werd toen Athletic de leiding nam. “De wedstrijd liep vandaag niet uit de hand. We begonnen eraan na een finale verloren te hebben, maar we streden tot het einde en kregen een comeback voor elkaar tegen een lastige tegenstander.” Adriano bevestigde eveneens dat de ploeg de handdoek niet in de ring zal gooien in de strijd om het Spaanse kampioenschap. “We moeten ervoor gaan zo lang we de kans hebben om de titel te winnen. Ook hebben we wat geluk nodig; onze twee rivalen moeten ergens punten laten liggen.”

Javier Mascherano kwam ook aan het woord. “Ik denk dat we een goede wedstrijd gespeeld hebben. We creëerden kansen, maar het was moeilijk voor ons om te scoren en de voorsprong te pakken. Ik denk dat onze instelling van vandaag de juiste is voor de rest van het seizoen. Het is de enige manier om nog hoop te hebben op de titel; we zullen zien wat er gaat gebeuren. We moeten de hoop op de titel vasthouden en onze wedstrijden winnen, en hopen dat de anderen punten verspelen.” Over de storm van kritiek die Barça de laatste tijd over zich heen heeft gekregen: “Bekritiseerd worden hoort bij ons werk. We moeten zo professioneel mogelijk ermee omgaan.”

De pers legde ook een reactie van aanvoerder Xavi Hernández vast. “We zijn winnaars; we hadden de wedstrijd veel sneller moeten beslissen. We hadden de kansen, maar misten die en het blijft voor ons lastig om de voorsprong te pakken. Maar we hebben het goed gedaan. We geloven dat de titel mogelijk is. we moeten de rest van de wedstrijden winnen en afwachten.”

Tot slot stond uitblinker Andrés Iniesta de pers te woord. “We hebben teruggevochten en hebben een verdiende zege behaald. We doen nog mee in de strijd om La Liga. We doen ons best om de fans tevreden te stellen, om ze trots te laten zijn op het team, maar de fans laten zien wat ze denken. Wat wij moeten doen, is deze negatieve gevoelens omzetten in positieve.” Over teamgenoot Leo Messi, die de 2-1 uit een prachtige vrije trap binnen legde: “Messi is nooit weggeweest. Hij verstopt zich nooit, wil altijd het team helpen en beslissend zijn. Maar het ligt aan iedereen als dingen niet lekker lopen, net zoals wanneer dingen wel goed gaan.” De Spaanse middenvelder eindigde met duidelijke woorden: “Tegen Granada maakten we een fout die niet te vergeven is. nu moeten we afwachten of onze rivalen punten laten vallen. Alles kan gebeuren en de komende dagen staat er veel op het spel voor onze tegenstanders. Maar het zou onvergeeflijk zijn als we niet profiteerden van hun mogelijke toekomstige fouten.”