Nieuws Juni 2020

Tegenstander in beeld: Celta de Vigo

Real Club Celta de Vigo is een voetbalclub uit Vigo in de regio Galicië. Het thuisstadion is Estadio Balaídos. Sinds 2012 speelt Celta de Vigo in de Primera División. Coach: Oscar Garcia. Plaats op de ranglijst:16.Een niet te onderschatten tegenstander. Aanvang wedstrijd 17.00 uur (zaterdag).

Celta de Vigo werd opgericht in 1923. De club bestaat dus 97 jaar en kwam tot stand na een fusie van Real Club Fortuna Vigo en Real Vigo Sporting. Tussen 1997 en 2003 wist Celta de Vigo zich steeds in de (sub) top van de Primera División te handhaven. Een prima prestatie! In 2003 werd zelfs voor het eerst de Champions League gehaald door een vierde plaats.

Het seizoen 2003-2004 werd een jaar van uitersten. Celta presteerde uitstekend in de Champions League en de club kwam tot in de achtste finales maar in de competitie ging het dramatisch en Celta degradeerde naar de Segunda División A. Na een seizoen in de Segunda División A keerde Celta de Vigo in 2005 terug naar La Liga.
De club had direct succes want met een zesde plaats in het seizoen 2005/2006 plaatste Celta de Vigo zich wederom voor Europees voetbal in de vorm van de UEFA Cup.

Na afloop van het seizoen 2006/2007 ging het op de spannende slotdag weer mis met de club en degradeerde Celta de Vigo weer naar de Segunda División A. Vijf jaar later pas wist de club weer te promoveren. Trainer-coach Eduardo Berrizo had daarna de club 3 jaar onder zijn hoede. Hij bereikte nog de halve finale van de Europa League. Eduardo werd op handen gedragen. Zijn opvolger was Unzué. Hij was de assistent van Luis Enrique.

En die kennen we nog. Barça zal er alles aan moeten doen om drie punten uit Galicië mee te nemen. Hopelijk is de volledige selectie okselfris hoewel er natuurlijk een paar blessure-gevallen zijn (helaas). Van het begin af aan zal er volop druk gezet moeten worden op het doel van Celta. De punten zijn o zo hard nodig in de strijd om het kampioenschap. Succes mannen. Visca Barça!!!

Foto:fanclubbarcelona.com