Nieuws Maart 2024

Volgende tegenstander: Athletic Club

Zondagavond 3 maart 21.00 uur volgt de wedstrijd, in La Liga, tegen Athletic Club de Bilbao. De wedstrijd wordt gespeeld in stadion San Mamés (ruim 53.000 toeschouwers). Bilbao is de grootste stad in Baskenland met ongeveer 350.000 inwoners en is de hoofdstad van de provincie Biskaje. FC Barcelona heeft het altijd moeilijk tegen Bilbao. En de punten zijn hard nodig!

Bilbao Football Club is opgericht in 1898. Britse arbeiders en studenten uit Baskenland richtten de voetbalclub op. Op hetzelfde moment werd Athletic Club opgericht en in 1902 was de samensmelting een feit. Nieuwe naam: Club Bizcaya. Ze wonnen de eerste Copa del Rey. In 1903 werd de officiële naam Athletic Club. Sinds 1929 is Athletic niet meer gedegradeerd. Een prestatie van formaat! Bijnaam: Los Leones (de leeuwen).

Huidige trainer: Ernesto Valverde. Hij was ook de trainer tussen 2003 en 2005 en tussen 2013 en 2017. Een heel gevaarlijke tegenstander. Deze week versloeg Athletic, Atletico Madrid in de Copa del Rey (0-1 en 3-0). Resultaat: de finale! Met dank aan de gebroeders Williams die beiden 1 keer scoorden. Ze spelen de finale tegen Real Mallorca.

Bekende spelers: Etxebaria, Goikoetxea, Irureta, Zubizarreta, Unai Simón, Iñaki Williams, Iker Muniain, Raúl García, Berenguer, Nico Williams, Ares. De voorhoede van Athletic vertegenwoordigd een waarde van boven de 102 miljoen euro.

Van de laatste 15 punten tegen Athletic won Barça er 13. Maar Athletic is sterk in een kolkend San Mamés. En Basken staan bekend om hun werklust en hardheid. De laatste wedstrijd van Barça werd gewonnen met 4-0 van Getafe. Eeen goede wedstrijd; het oude niveau leek een beetje terug.

Athletic staat momenteel op de 5e plaats: 8 punten achter Barça. Topscoorders: Guruzeta 10; Iñaki Williams 9; Berenguer 6; Nico Williams 3.

FC Barcelona staat op plek 3. Achterstand op Madrid: 8 punten en 2 punten achter Girona. Winst op Athletic Club de Bilbao is noodzakelijk om aansluiting te houden bij de top. En dat ondanks een aantal geblesseerden

Programma maart:

3-3 21:00 Athletic Club (uit)

8-3 21:00 Mallorca (let op: vrijdagavond; tuis))

12-3 21:00 Napoli (thuis)

17-3 21:00 Atlético Madrid (uit)

30-3 21:00 Las Palmas (thuis)

Visca Barça!!!

foto: fcbarcelona.com