Nieuws November 2012

Thiago Alcántara vol vertrouwen

De jonge middenvelder speelde afgelopen woensdag tegen Alavés voor de Copa del Rey voor het eerst dit seizoen een volledige wedstrijd voor FC Barcelona. “Voor mijn gevoel had ik een paar ongelukkige momenten, maar dat hoort bij het voetbal. Het is toch een contactsport. Voor de rest ben ik tevreden”, vertelde Thiago donderdag tijdens de persconferentie.

Alcántara speelde woensdag ook met een van de opkomende talenten, Gerard Deulofeu. “Deulofeu is een snelle speler met heel veel talent. Mijn broer Rafael speelt met hem bij Barça B en is ook erg over hem te spreken.”

Over zijn teamgenoten bij het eerste elftal vertelde Thiago: “Lionel Messi is de beste van de wereld. Maar spelers als Xavi Hernández en Andrés Iniesta zijn ook heel goed hoor, ik zie daar geen verschil meer tussen. De ene speler is goed in scoren, terwijl de andere spelers de beslissende pass geeft. Het is toch het hele team.”

Dat het team van Tito Vilanova er in deze fase van de competitie zó goed voor zou staan, had Thiago niet verwacht en hij sprak vervolgens enthousiast over het record, voor de beste seizoensstart in de historie van la Liga, dat komend weekend verbroken kan worden. “We zijn goed in vorm en we willen het hele seizoen met hetzelfde vertrouwen spelen zoals we nu doen. Bovendien kunnen we komend weekend een record vestigen,” aldus de Brazilaans-Spaanse middenvelder, die al volop met komende speelronde bezig is als FC Barcelona thuis tegen Athletic Club de Bilbao speelt.

Komend weekend staat tevens in het teken van de stadsderby in het Estadio Santiago Bernabéu tussen Real Madrid, derde in La Liga, en Atlético Madrid, die op de tweede plaats staan. Ondanks het verschil van elf punten tussen Barça en de Koninklijke is het volgens Thiago nog te vroeg om Real Madrid af te schrijven als concurrent voor de landstitel: “Het zijn altijd gevaarlijke tegenstander. Alle uitslagen in Madrid zijn goed voor ons, zolang wij onze wedstrijd tegen Athletic Bilbao maar winnen.”

Terugkomend op de eigen tegenstander besloot Thiago met: “Bilbao heeft met het vertrek van Javi Martínez naar Bayern München wel aan kwaliteit ingeleverd, maar het blijft een ploeg om rekening mee te houden. De prestaties zouden zomaar weer in hun voordeel kunnen vallen.” De Baskische ploeg is overigens naast FC Barcelona en Real Madrid de derde club die sinds de oprichting van de Primera División nog nooit naar de Segunda División is gedegradeerd.