Nieuws Augustus 2014

Iniesta: compleet vertrouwen in Enrique

Andrés Iniesta was onlangs bij de Barcelona Zwemclub als levende prijs van een wedstrijd georganiseerd door bierbrouwer Estrella Damm. De prijs van de wedstrijd was het spelen van een potje voetbal op het strand met de wereldberoemde middenvelder van FC Barcelona. Maandag 11 augustus was dan ook een spannende dag voor de winnaars, die wat tijd mochten doorbrengen met Iniesta.

Iniesta gaf ook een persconferentie, waarin hem werd gevraagd naar hoe de zaken ervoor staan onder leiding van Luis Enrique. “Er is niets veranderd, alleen dat het een andere coach is met nieuwe ideeën. Het is een kwestie van aanpassen en doen wat de coach denkt dat het beste is om het team te laten draaien.” Hij vervolgde met een blik op de seizoensvoorbereiding, momenteel onderweg. “We trainen hard. Langzaamaan beginnen we te begrijpen wat de coach van ons wil. Het pre-seizoen helpt ons om fit te worden en voor het team om beter te worden.”

Er is ook kritiek gekomen op de huidige voorbereiding, waarin volgens critici te weinig oefening via wedstrijden is opgenomen. Iniesta haalde hierover zijn schouders op. “Ik denk dat deze manier beter is, vooral met zo veel nieuwe mensen. Op deze manier kunnen we nieuwe concepten leren, de perfecte formule voor een pre-seizoen. Laten we hopen dat het juist is en dat we er beter door zullen spelen...” Terugkerend naar het onderwerp Enrique: “Luis Enrique is een veeleisende coach, maar bijna al het werk dat we doen is met de bal. Het is fijn om op die manier aan tactiek te werken. Het belangrijkste voor de spelers is om te geloven in de coach, en wat dat betreft, hebben we compleet vertrouwen in hem.”

Iniesta werd ook gevraagd om wat specifieker commentaar te leveren op een aantal van zijn medespelers, onder wie behoorlijk wat nieuwe. Iniesta benadrukte dat Neymar grote sprongen maakt. “Het is nooit gemakkelijk om je aan te passen, maar hij is een jonge speler die heel belangrijk is voor zijn nationale ploeg, dus hij is gewend aan het omgaan met dit soort grote druk. We hopen het beste voor hem, want hij is goed genoeg om geschiedenis te schrijven bij Barça.”
Over teamgenoot en vriend Leo Messi was hij kort: “Na een jaar dat niet zo lekker liep, is hij even enthousiast en gretig als wij allemaal zijn dit seizoen. Hij heeft die gretigheid die we allen hebben na een slecht jaar.”
Nieuwe aanwinst Luis Suárez kwam ook ter sprake. “Hij kan niet wachten om te beginnen. Het is belangrijk voor hem op bij de selectie te zijn; hoe sneller, hoe beter.” Over zijn nieuwe partner op het middenveld, Ivan Rakitić, is Iniesta enthousiast: “We wisten allemaal hoe goed hij is. Ik ben erg blij dat hij bij ons team is gekomen met als enige doel om titels te winnen. Hij is een spectaculaire speler op het middenveld, sterk en goed met de bal aan beide voeten... Hij is een heel complete speler. Barça maakte de juiste keuze door hem aan te trekken.”

Vorige week werd aangekondigd dat de aanvoerders voor dit seizoen Xavi Hernández, Iniesta, Messi en Sergio Busquets zullen zijn. Iniesta is blij dat Busquets een dergelijke erkenning is toegewezen, want de Catalaan is een belangrijke spil in de selectie. Daaraan voegde Iniesta toe dat “alle spelers zich belangrijk moeten voelen. We hebben een gezonde groep en het loopt zoals het hoort.”

Hij eindigde de persconferentie met woorden richting zijn voormalige teamgenoot, Víctor Valdés. “Het werd een vervelend einde voor hem. Ik vond het echt heel erg voor hem. Zijn knie gaat vooruit en het gaat goed, dus hopelijk staat hij snel weer op een voetbalveld.”