Nieuws Augustus 2012

Tito: “Ik hoop alles te winnen”

Na een aantal weken van voorbereiding zijn Tito Vilanova en FC Barcelona er klaar voor om het seizoen te beginnen met de thuiswedstrijd tegen Real Sociedad (21:00u). Zondagmorgen sprak de Catalaanse coach op de persconferentie, waar hij er ontspannen uitzag, ondanks de torenhoge verwachtingen rondom zijn debuut. Hij zei de aanwezige pers: “Ik voel me niet onder druk gezet.”

Tito gaf echter wel toe dat, ondanks zijn gewoonlijke kalme voorkomen, hij wel een beetje bezorgd is over hoe zijn spelers zullen reageren op de eerste competitiewedstrijd van het seizoen, gezien het feit dat Barça vaak het seizoen matig begint. Tito: “We vinden het moeilijk om op gang te komen. onze voorbereiding is anders, omdat dat wat we willen doen is het behouden van ons niveau gedurende het seizoen. In het begin raken we wel eens wat achter op de rest, maar de kwaliteit van deze spelers gaat voorbij dat wat er voorbereid kan worden.”

Het mag duidelijk zijn dat Tito volledig vertrouwen heeft in zijn spelers en ook tijdens de persconferentie sprak hij onomwonden over het feit dat zijn ambitie voor het team geen grenzen kent. “Ik hoop alles te willen, dat ik wat ik hoop voor dit seizoen. We hebben een team dat goed genoeg is om elke wedstrijd te winnen. We moeten wel de wedstrijden één voor één benaderen. Barça is eraan gewend geraakt om alles te winnen, vooral de laatste paar jaar. We moeten proberen om te ambitie te hebben en houden om te winnen en om te weten tegen wie we strijden.”

Tot slot benadrukte Vilanova dat de spelers dezelfde ambities hebben als afgelopen seizoen. “Vorig seizoen wonnen we vier titels, inclusief de Wereldbeker voor Clubs. We wonnen inderdaad, en veel. Nu zien ze er in mijn ogen net zo ambitieus uit als altijd.”