Nieuws Mei 2024

Alles over de WCL-Finale

Meer weten over het duel tussen de vrouwen van Barça en de vrouwen van Olympique Lyonnais? Hier is wat informatie om de honger naar de grote wedstrijd van zaterdag nog verder op te wekken

Zaterdag opnieuw een Champions League-finale voor Barça, waarbij de ploeg van Jonatan Giráldez op zoek is naar hun derde overwinning na een fantastisch seizoen in de belangrijkste clubcompetitie van Europa. Het was een zware reis, maar de blaugranas hebben opnieuw de finale bereikt en willen iedereen verbazen met hun speelstijl en kampioen worden. Wat kun je nog meer weten over de clash tegen Olympique Lyonnais? Zoek dan niet verder, want wij geven je alle informatie die je moet weten over de grote finale.

Vierde op rij en vijfde in zes jaar

Dit Barça verwent ons. De blaugranas bereikten al vier jaar op rij de Europese toernooifinale. In feite zijn het nu vijf finales in zes jaar, een prestatie die alleen haalbaar is door de beste teams van het continent. Er zijn tot nu toe twee trofeeën gewonnen.

Doel: een derde

Het belangrijkste doel is om de trofee te winnen, maar wist je dat Barça de derde club zou worden met de meeste gewonnen trofeeën als ze dat zouden doen? Momenteel hebben ze twee trofeeën tesamen met Wolfsburg, Umea en Potzdam. Een derde overwinning zou hen rechtstreeks naar de derde plaats brengen, slechts één achter Frankfurt met vier en koploper Olympique Lyonnais Féminin met acht.

Het verslaan van Olympique Lyonnais Féminin

De Catalanen willen duidelijk winnen, maar er is nog een andere motivatie: eindelijk winnen van de Franse ploeg. Lyon heeft tot nu toe geen prijzen gepakt in de vier competitieve wedstrijden, waarvan er twee finales waren.

Derde finale op Spaanse bodem

Het San Mamés-stadion zal gastheer zijn voor de derde finale van de Women's Champions League die in Spanje wordt gespeeld. De finale van 2010 werd gespeeld in het stadion van Getafe, het Colosseum, en de door de pandemie getroffen seizoensfinale van 2020 werd gehouden op het terrein van Real Sociedad, de Reale Arena.

San Mamés uitverkocht

"La Catedral" is volledig uitverkocht. Het officiële kanaal van de UEFA Women's Champions League meldde dat alle 53.289 zetels in San Mamés zijn verkocht. Er wordt dan ook een prachtige sfeer verwacht die past bij een Europese Topcompetitiefinale.

Record voor Giráldez

Sinds hij in juli 2021 het roer overnam, is de Galicische coach altijd aanwezig geweest bij de finales van de Champions League, aangezien zijn Barça-ploeg elk seizoen de finale bereikte. Turijn in 2022, Eindhoven in 2023 en nu Bilbao in 2024. Deze prestatie betekent dat de coach het record van opeenvolgende finales van een coach heeft geëvenaard.

Ook voor Sonia Bompastor

Sonia Bompastor werd twee jaar geleden de eerste persoon die de Champions League won zowel als coach als speler, toen haar ploeg Barça met 3-1 versloeg in Turijn. De Française wil dit jaar opnieuw hetzelfde doen en haar tweede trofee als coach behalen.

Blaugrana-overheersing van de editie 23/24

De competitie van dit seizoen is getint met blaugrana, omdat deze ploeg van Barça het meeste balbezit, de beste passnauwkeurigheid en de meeste nulscores had. De blaugranas staan ​​ook voorop wat betreft aanvallende statistieken, met niet minder dan vijf spelers die de top 10 halen voor aanvallende creativiteit, aangevoerd door Aitana (74), Graham (70) en Mariona (66).

De dominante kracht van het afgelopen decennium

Barça mag dan prominent aanwezig zijn dit decennium, Lyon domineerde de tien jaar daarvoor. Hun selectie bestaat uit de topscorer aller tijden van de competitie met Ada Hegerberg (64), de meeste wedstrijden met Wendie Renard (115), en ook de speler die in Marozsan de meeste assists heeft gegeven, 29 assists.

Trofeeverzamelaars

Mochten ze tot kampioen worden gekroond, dan zal er wat ruimte moeten worden gemaakt in het Barça Museum en de respectievelijke prijzenkasten van Alexia Putellas. De aanvoerster zou haar 30e trofee als blaugrana winnen, de meeste van de ploeg, terwijl de Club de 47e belangrijkste Europese clubtrofee zou hebben verzameld die door zijn professionele sportteams werd gewonnen.

Foto: www.fcbarcelona.comhttp://www.example.com/Link0