Nieuws Augustus 2012

Vilanova: “Team is er klaar voor”

De coach is tevreden met de inzet die zijn spelers getoond in het gehele voorseizoen: “We hadden een aantal spelers die pas twee volle week in training zijn. Andere hadden zelfs nog minder tijd om zich voor te bereiden. Ik had hen graag meer speeltijd gegeven, maar door de conditie van het veld kon ik een streep zetten door die plannen.”

Tito Vilanova is optimistisch na de vijf gespeelde wedstrijden van het voorseizoen. “Het team voetbalt op een goed niveau om de competitie te beginnen”, aldus de coach die nog geen mogelijke opstelling in zijn hoofd heeft voor het eerste competitieduel tegen Real Sociedad: “Zodra de spelers terug zijn van de interlandwedstrijden nemen we de beslissing wie we gaan opstellen op basis van hoe ze zich voelen na die interlandwedstrijden.” Over de spelers die opgeroepen zijn voor de Spaanse oefenwedstrijd was Vilanova helder: “Del Bosque roept de spelers op die hij nodig heeft en wij hebben daarbij geen inspraak. Deze keer zijn het zes spelers, maar als hij er tien had willen hebben dan waren ze allemaal gegaan. Het is zijn verantwoordelijkheid om de beste spelers te selecteren voor het nationale team.”

David Villa maakte in de 73e minuut van het oefenduel in Roemenie zijn lang verwachte rentree. Na bijna acht maanden is El Guaje terug en Vilanova is blij de spits terug te hebben: “Ik heb voor de wedstrijd nog gesproken met de doktoren en fysiotherapeuten en Villa was er klaar voor om het laatste kwartier te spelen. Het is erg belangrijk voor ons dat spelers voldoende tijd hebben om te herstellen, vooral spelers die zo geliefd zijn als David. Vorig seizoen hebben we hem gemist. Het is een speler die gegarandeerd doelpunten scoort. Hij is erg belangrijk voor ons.”

Ook Andreu Fontàs is weer volledig hersteld van de blessure aan zijn rechterknie. De verdediger speelde het laatste half uur van de wedstrijd tegen Dinamo. Na afloop vertelde Fontàs: “Het voelde goed om weer terug te zijn op het veld. Ik train nu bijna een maand weer met het team en daarbij geen problemen ondervonden. Dit geeft veel vertrouwen.”

Als laatste sprak Tito Vilanova kort over de blessure van Carles Puyol. Er is geen reden voor bezorgdheid en de aanvoerder zal snel weer klaar zijn voor wedstrijden.