Nieuws Februari 2015

Vooruitblik op Villarreal-Barça

Zondagavond ontvangt FC Barcelona in Camp Nou Villarreal (21.00u). Niet alleen is dat een voorproefje op het treffen van beide teams in de aankomende halve finale in de Copa del Rey; beide teams zijn er tevens op gebrand om hun winnende reeks in de Spaanse competitie voort te zetten.

In de selectie van Barça zijn twee nieuwe gezichten vergeleken met de midweekse kwartfinales in de bekercompetitie. Claudio Bravo en Sergi Roberto melden zich, terwijl Jordi Masip en Marc Bartra ditmaal buiten de groep zijn gelaten. Douglas en Vermaelen zijn niet beschikbaar wegens blessures.
Vooruitkijkend op de wedstrijd erkende Luis Enrique Villarreal als een enorme uitdaging, aangezien het een van de weinige teams is die een speelstijl van alleen verdedigen vermijden. “Ze komen niet om alleen te verdedigen, maar ze vallen ook goed aan. Als we ze niet onder druk zetten, komen we in de problemen,” aldus Enrique.

Barça gaat op zoek naar de vierde zege op rij in La Liga. Sinds de struikeling op 4 januari dit jaar lijken de blaugranas niet te stoppen. In de laatste zeven wedstrijden in alle competities zijn zowel Elche als Atlético Madrid drie keer verslagen, en ook Deportivo werd opzij gezet. Momenteel bezet Barça de tweede plek in de Spaanse ranglijst, vier punten achter Real Madrid, die zaterdag Real Sociedad versloegen.
Villarreal is aan een indrukwekkende reeks bezig. In de laatste achttien wedstrijden in totaal, evenals tien op rij in de Spaanse Liga, zijn ze ongeslagen gebleven. Hun laatste nederlaag dateert van 2 november vorig jaar, toen in eigen huis Valencia met 3-1 te sterk was. Villarreal staat zesde, maar zou technisch gezien de vierde plek kunnen opeisen met een zege op Barça en wat hulp van Valencia en Sevilla.

De blaugranas moeten vooral uitkijken voor Villarreal-aanvaller Luciano Vietto, die met negen doelpunten momenteel clubtopscoorder is. Een andere speler die zonder meer aandacht zal krijgen is Jonathan dos Santos, die twaalf jaar doorbracht in La Masía en in het 2012/13 seizoen debuteerde voor het eerste team van FC Barcelona. Bij Villarreal is hij herenigd met zijn oudere broer Giovani, die tot 2008 voor Barça uitkwam en waarschijnlijk zondagavond minuten zal maken.

Selectie van Barça: Marc-André Ter Stegen, Claudio Bravo, Gerard Piqué, Ivan Rakitic, Sergio Busquets, Xavi Hernández, Pedro Rodríguez, Andrés Iniesta, Luis Suárez, Leo Messi, Neymar, Rafinha, Javier Mascherano, Jordi Alba, Sergi Roberto, Adriano Correia, Dani Alves en Jérémy Mathieu.