Nieuws Februari 2021

Vooruitblik 1/2 finale Copa del Rey

Na de miraculeuze ontsnapping bij Granada (kwartfinale: 3-5) wacht Barça een sterke tegenstander in de halve finale (heen- en terugwedstrijd): Sevilla FC. Een ploeg die slechts 3 punten achter Barça staat in de Primera División. En tussendoor spelen ze ook nog tegen elkaar voor de competitie (NB deze wedstrijd is een dag vervroegd en wordt nu gespeeld op zaterdag 27 februari 16.15 uur}. De Catalanen gaan dan op bezoek bij Sevilla. De thuiswedstijd voor Barça in de competitie werd gespeeld op 4-10 en eindigde in een 1-1 gelijkspel.

Ronald Koeman heeft slechts 20 fitte spelers. Geblesseerd zijn: Piqué, Araujo, Coutinho, Sergi Roberto, Ansu Fati, Dest, Pjanic en Braithwaite. Ondanks alles zal er een getergd Barça klaar staan in het Estadio Ramón Sánchez Pizjuán (45.500 plaatsen). Mooiste wedstrijden zijn er wanneer Sevilla FC het opneemt tegen Real Betis (stadgenoot). Vrouwen en kinderen eerst…

Sevilla FC werd opgericht in 1890. Trainer: Julen Lopetegui. Meeste wedstrijden: Jesus Navas (542). Clubtopscorer: Guillermo Campanal (214). Debuut in de Primera División: 1934/1935. Ze wonnen meteen maar de Spaanse beker. Eerste en enige kampioenschap werd gewonnen in 1946. Uiteindelijk ontwikkelde Sevilla zich tot een stabiele subtopper. Successen waren er in Europa en Spanje. Diverse UEFA cups, plaatsing voor de Champions League, winnen van de Copa del Rey en de Supercopa. Op 21 augustus 2020 won Sevilla voor de zesde keer de Europa League. Een prestatie van formaat.

Bekende (oud) spelers: Boulahrouz, Promes, Bebeto, Zamorano, Diego Simeone, Diego Maradona, Kepa en natuurlijk Luuk de Jong. Sevilla ligt ongeveer 1000 km van Barcelona dus even op de koffie bij zijn broer Frenkie zit er niet in. Twee verschillende spelers maar elk met hun unieke kwaliteiten. Luuk is een sterke kopper en wat Frenkie kan dat weten ze inmiddels in Barcelona.

Sevilla is een prachtige stad gelegen in het zuiden van Spanje (Andalusië) aan de rivier Guadalquivir. Neem de tijd. Je zult een aantal dagen nodig hebben om de stad te bekijken: kathedraal, flamenco, La Campana, stierenvechtarena, paleis Alcázar, diverse musea, Plaza de España, diverse kerken, vele parken en palmtuinen, geniet van het heerlijke eten (2 x per dag een warme maaltijd) en ga zo maar door. Het is zeer zeker de moeite waard om deze prachtige stad te bezoeken!! Na Corona…….

foto:fcbarcelona.com