Nieuws Februari 2021

Vooruitblik FC Barcelona - PSG

Dinsdag 16 februari gaat het gebeuren: Barça speelt dan de thuiswedstrijd tegen Paris Saint-Germain. Dit in het kader van de 1/8 finale van de Champions League. PSG werd als fusieclub opgericht in 1970. Aan het einde van het seizoen werd PSG kampioen en promoveerde van de 1e naar de hoogste klasse. Er vond een stemming plaats over de clubnaam: de club heette opnieuw Paris FC. En kreeg het professionele gedeelte van de club terwijl PSG achterbleef met het amateurgedeelte. Toch wist het te promoveren en in 1982 werd voor de eerste maal de Coupe de France gewonnen. De eerste landstitel werd behaald in het seizoen 1985/1986. Het is te veel om op te noemen welke prijzen PSG heeft veroverd: vele malen de beker, vele landstitels, de Europacup 2.

In 2011 werd PSG gekocht door Qatar Sports Investment: de euro’s liepen vanzelf binnen…… Grote aankopen: Matuidi, Sissoko, Pastore, Motta, Alex, Maxwell, Zlatan Ibrahimovic, Cavani, Digne, Marquinhos, Ängel di María en nog vele anderen. In februari 2017 nam PSG het op tegen Barça. PSG won de heenwedstrijd met 4-0 maar de return werd door Barça met 6-1 gewonnen.(!!).

Ondertussen ging PSG verder met het aankopen van spelers. De 1e was Neymar JR die voor 222 miljoen werd gekocht van FC Barcelona. Tot op dat moment de duurste speler ooit. Kylian Mbappé kwam over van AS Monaco. Zowel Neymar als Ängel de María zijn geblesseerd aan het dijbeen en kunnen niet meespelen. Andere bekende selectiespelers: Navas (keeper), Diallo, Draxler, Sarabia, Moise Kean.

En dan: Parijs. Wie is er nog niet geweest? Te veel te zien in een te korte tijd. In Parijs en omgeving wonen meer dan 10 miljoen mensen. De Eiffeltoren is het hoogste gebouw gevolgd door een aantal wolkenkrabbers, dan volgt de Grand Arche, Montmartre met Sacré-Coeur, gevolgd door de Notre Dame en de Arc de Triomphe met de Champs-Élysées. Allemaal de moeite waard om te gaan bekijken. En dan hebben we het nog niet gehad over alle musea die er zijn o.a. het Louvre. Veel bruggen, veel pleinen en parken. Een gigantisch vliegveld. En daar mogen onze helden landen op 8 of 9 maart.
Wat een mooi leven als profvoetballer. Je komt nog eens ergens, je ziet nog eens wat. Nog 3 weken om een glimp op te vangen van deze wereldstad. Veel zullen ze er overigens niet van zien. Vliegtuig in, vliegtuig uit. Naar het hotel. Nog een keer trainen. En als we dan met 0-1 van het veld stappen is het veni vidi vici. Ik kwam, ik zag, ik overwon!! Op naar de halve finale. Voorspelling: heenwedstrijd: 1 -0 return: 0-1. Met andere woorden: het worden 2 loodzware wedstrijden. Visca Barça

Foto: fcbarcelona.com