Nieuws Oktober 2011

Zes minuten onvergetelijke herinnering

Isaac Cuenca kreeg woensdagavond van Josep Guardiola zijn debuut in het eerste elftal van FC Barcelona in de wedstrijd tegen Plzen. De zes minuten die Cuenca speelde in de Champions League zal hij nooit vergeten. “Het was geweldig. Ik verwachte helemaal niet dat ik mijn debuut zou maken”, sprak hij na de wedstrijd tegen Barça TV.

Met nog tien minuten op de klok was Isaac nog niet eens aan zijn warming up begonnen. Josep Guardiola had het een verrassing gelaten tot het laatste moment. Vijf minuten later, nadat David Villa met het tweede doelpunt voor Barça de overwinning veilig had gesteld, betrad Cuenca voor het eerst het veld van Camp Nou als speler van het eerste elftal van FC Barcelona. Het was de 87e minuut en onder luid applaus kwam de jongeling op het veld om David Villa te vervangen.

Isaac Cuenca kwam deze zomer terug naar Barcelona nadat hij vorig seizoen was verhuurd aan Sabadell, een van de teams die promoveerde naar de Segunda División, om bij Barça B te gaan voetballen. Josep Guardiola heeft al eerder zijn vertrouwen in de jonge Catalaan getoond door hem al diverse keren op te roepen voor een training bij het eerste elftal.

Na afloop van de wedstrijd vertelde Cuenca dat Guardiola hem vertelde om gewoon te voetballen zoals hij altijd doet. “Hij vertelde me mijn eigen spel te spelen, hun verdedigers aanvallen, en me aan te sluiten bij het spel van mijn team.” En wat gaat hij doen met het shirt van zijn debuut? “Die bewaar ik en hang het op in mijn kamer.”

Voor Isaac zijn de laatste 24 uur een droom. Dinsdag werd hij, samen met Jonathan Dos Santos van Barça B, door Guardiola opgenomen in de selectie om mee te trainen met het eerste elftal ter voorbereiding op de wedstrijd tegen Plzen. Dat hij daarna ook bij de spelersgroep zat, en dus plaats mocht nemen op de bank, was al een hele verrassing voor Cuenca. Dat hij ook nog eens zijn debuut zou maken, had Isaac niet kunnen bedenken. “Ik verwachte het helemaal niet. En dan ook nog eens in de Champions league. Iedereen, zowel de spelers als de technische staf, feliciteerde me. Ze gaven me allemaal een heel goed gevoel.”