Nieuws Mei 2014

90 minuten om kampioen te worden!

17 mei 2014 is een dag om nooit meer te vergeten. Het is de laatste dag van het 2013/14 seizoen in de Spaanse voetbalcompetitie, en de twee teams die nog kans maken om landskampioen te worden strijden precies die dag tegen elkaar. FC Barcelona is nog volop in de race, ondanks het feit dat een aantal weken geleden alle hoop verloren leek. Als Barça deze zaterdagavond Atlético weet te verslaan, zijn de blaugranas voor de 32e keer Spaans kampioen! Een overwinning is dus essentieel.
Voor Atlético, daarentegen, volstaat slechts een gelijkspel. De ploeg uit de Spaanse hoofdstad is op jacht naar de eerste landstitel sinds 1996. Daarvoor moeten ze zich wel staande houden in het Camp Nou van Barça, waar de Catalaanse aanhang ongetwijfeld als één man achter de blaugranas zal gaan staan. De meest dramatische race om La Liga in de afgelopen jaren komt zaterdag aan zijn einde. Om 18.00 uur wordt er afgetrapt en negentig minuten later zal er één team overblijven: de Spaans kampioen!

Camp Nou zal zonder meer alles doen wat het kan om Barça naar een zege te leiden. De steun van de fans is meer dan ooit nodig: Barça wist de afgelopen vijf keer dat ze Atlético troffen, niet één keer te winnen. Voor de aftrap zal het Catalaanse stadion getransformeerd worden tot een spectaculair mozaïek in de hoop dat Barça op de allerlaatste dag van het seizoen de landstitel binnen zal slepen, zoals in de jaren negentig driemaal op rij gebeurde. Het verschil deze keer is echter dat hun directe rivaal voor het kampioenschap juist die ploeg is die ze zaterdagavond op het veld treffen.

De wedstrijd wordt gezien als een absolute finale. Gerard Piqué, Jordi Alba en Neymar hebben zich deze week in het zweet gewerkt om op tijd fit te zijn en zijn door coach Gerardo Martino opgenomen in de selectie. Iedereen behalve de geblesseerde Víctor Valdés zal er zijn voor de strijd tussen het welbekende tiki-taka spel van Barça en de uitzonderlijke intensiteit van Atlético. Een clash van voetbalstijlen die dit seizoen niet tot al te veel doelpunten leidde, maar desondanks interessant voetbal op de grasmat bracht.

Voor Atlético staan er in slechts één week twee van de belangrijkste wedstrijden in hun clubgeschiedenis op het spel. Wat er ook in Camp Nou zal gebeuren, de mannen van Simeone zullen snel moeten omschakelen voor hun trip naar Lissabon, waar zij stadsrivaal Real Madrid in de Champions League finale zullen treffen. Het is niet een situatie waarop Atlético gerekend had. Twee gouden kansen om de Spaanse landstitel te bezegelen hebben ze door de handen laten glippen. Ze hadden als kampioenen naar Barcelona kunnen komen, maar komen nu om te voorkomen dat een ongelooflijk goed seizoen in een bittere teleurstelling eindigt.

Simeone zal zaterdagavond dan ook ongetwijfeld elke kaart spelen die hij in handen heeft. Diego Costa, die tot de laatste momenten een twijfelgeval was, zal aan de start verschijnen. Ook voor Barça zijn er geen tweede kansen meer. Het is erop of eronder in Camp Nou. Zaterdag 17 mei wordt een avond om nooit te vergeten.