Nieuws April 2009

Barça-Bayern München 4-0

Barcelona heeft in Europa opnieuw laten zien aan een bijzonder mooi seizoen bezig te zijn. In een wervelende show ontdeed het zich in de eerste kwartfinale van de Champion League van de Duitse kampioen Bayern München, dat er met een 4-0 nog genadig van af kwam.

Het werd in Camp Nou weer eens zo'n 'noche magico', een historisch avondje die nog lang in de herinnering zal blijven hangen, een wedstrijd die je op de videoband of DVD wilt behouden. Bayern coach Jurgen Klinsmann moet zich een moedeloos man hebben gevoeld, toen hij zijn ploeg binnen het kwartier al op een 2-0 achterstand zag staan. Leek de 4-1 ruststand tegen Olympique Lyon onlangs een onwerkelijke tussenstand, tegen Bayern lieten de azulgranas zowaar een 4-0 ruststand aantekenen. Niets was tegen dit Barça opgewassen. Guardiola vulde zijn gala-elftal in met Valdés in de goal, Puyol, Piqué, Márquez en Alves in de verdediging, Xavi, Touré en Iniesta op het middenrif en met het bekende aanvalstrio Messi, Eto'o en Henry.

Vanaf het begin zette Barcelona haar duitse opponent vast. Bayern, dat met een geimproviseerde verdediging binnen de lijnen trad (Lucio en van Buyten waren niet beschikbaar), kreeg het zwaar te verduren. Vooral Messi was over rechts een plaaggeest. Regisseur van de eerste kans was Xavi, die in een muur van Duitse verdedigers toch een gaatje zag om Henry alleen voor reserve doelman Butt te zetten. 'Titi' passeerde de doelman, maar zijn inzet was te zacht om doel te treffen. De toon was gezet, want een volgende actie was wel raak. Via Iniesta kwam de bal in de achtste minuut bij Eto'o die, door verdedigers belaagd, toch net op tijd zijn ploegmakker Messi in stelling kon brengen. Met ijzige kalmte schoof Lionel de bal simpel langs Butt in het doel. Met de 1-0 was het blikje geopend. Binnen het kwartier was het al 2-0. Nu was het Messi, die bijna in een identieke situatie als Eto'o bij de eerste goal de bal net voor de buitenspelval kon doortikken. Samuel Eto'o gaf aan dit presentje een keurig vervolg en ramde de bal door de benen van Butt in het net.

Bayern was nog niet van de schrik bekomen, of opnieuw Messi pentreerde de zestien in. Verdediger Lell haakte de Argentijn, maar in plaats van een zuivere strafschop gaf scheidsrechter Webb een gele kaart aan Messi. Camp Nou ontplofte bij zoveel onrecht, net zoals ook Guardiola heftig tekeer ging tegen de vierde official. Zijn beklaag was naar inzien van Webb van dien aard, dat de leidsman besloot Guardiola van het veld te moeten sturen.

Deze domper leek Barça even van de wijs te brengen. Bayern dacht zijn rug te kunnen gaan rechten tot dat Xavi en Iniesta het weer tijd vonden de verdediging van Bayern met een nieuwe serie steekballen onder druk te zetten. Na Messi en Eto'o kreeg Henry daardoor ook zijn kans om te scoren. De vrijgezette Fransman botste echter lelijk op Butt, die er met de schrik en wat schrammen vanaf kwam. De aanvallen bleven zich in een hoog tempo opvolgen, niet zonder succes. Een mooie passeerbeweging op links van Henry gevolgd door een strakke lage voorzet werd razendsnel binnengewerkt door Messi. Voor de bejubelde 'Pulga' kon de avond niet meer stuk. Zijn aanvalsopzet bij de 4-0 was van grote klasse, alleen Mark van Bommel kon hem met een lelijk blok stoppen. Van Bommel gaf met die actie ongewild een vervolg aan de aanval door de bal pardoes bij Henry klaar te leggen. Thierry had geen moeite met dit cadeautje en, nadat Messi was opgelapt, bracht Camp Nou in extase.

De tweede helft, en ook de return in München, was vanaf minuut 43 eigenlijk overbodig. Barça begon zonder wissels, maar het speelde zonder druk om nog meer doelpunten te moeten maken, waardoor het ritme uit het spel ging en er de nadruk op controleren kwam te liggen. Messi was nog het dichtst bij een vijfde doelpunt, maar Butt verwerkte zijn inzet via de lat tot corner. Had Bayern dan nog een antwoord in het tweede bedrijf? Slechts eenmaal kon het doorbreken, maar waar Ze Roberto de eretreffer dacht te gaan scoren, was daar de onverstoorbare Puyol, die knap redding bracht.

Camp Nou kon dan helaas geen doelpunt meer vieren in de tweede helft, het moets wel enigzins beschaamd lachen om Rafael Márquez, die zichzelf express een gele kaart aan liet smeren door opzettelijk tijd te rekken. De Mexicaan deed dit met maar één opzet om zo voor de return in München geschorst te zijn en daardoor automatisch gevrijwaard te worden voor de halve finales.

Klik hier voor een samenvatting van de wedstrijd

Opst: Valdés; Alves, Piqué, Márquez, Puyol; Xavi, Touré (80. Busquets), Iniesta; Messi, Eto'o (88. Bojan), Henry (73. Keita)