Nieuws Mei 2015

Barça - Bayern München 3-0

In de halve finale van de Champions League heeft Barça goede zaken gedaan. De heenwedstrijd werd in het eigen Camp Nou met 3-0 gewonnen door het team van Luis Enrique door twee treffers van Lionel Messi en een goal van Neymar. Het was het duel van het weerzien van oude bekende. Zo omhelsden beide coaches, Luis Enrique en Pep Guardiola, elkaar vlak voor de wedstrijd. Ook de broers Rafinha en Thiago Alcántara werden tijdens dit duel herenigd.

Beide ploegen begonnen goed aan het duel, waardoor het een open wedstrijd werd waarbij het spel op en neer ging. Toch kregen de Blaugrana’s in de eerste helft de meeste kansen en moest Manuel Neuer, op onder andere een schot van Luis Suárez, redding bieden. Ook probeerden Ivan Rakitić en Andrés Iniesta het van afstand, maar hun schoten gingen naast het doel van Bayern. Ook de Duitse kampioen probeerde er een aantal keer, met als Robert Lewandowski als gevaarlijkste speler, uit te komen. De spits was ongelukkig in de afwerking en kon daarom Marc-André Ter Stegen niet verrassen. In deze aantrekkelijke eerste helft werd niet gescoord, waardoor de ruststand op 0-0 bleef.

De tweede helft liet een zelfde spelbeeld zien: beide ploegen die voor de winst wilden gaan. Bayern dacht er meteen na rust uit te kunnen komen, maar Dani Alves trok aan de rem. Dit kwam de Braziliaan op een gele kaart te staan. Uit de vrije trap die volgde, wist het team van Pep Guardiola niet te scoren. Het spel bleef over en weer gaan, met kansen aan beide zijden, toen Lionel Messi in de 77e minuut een verlossende treffer maakte. Alves kwam op aan de rechterkant en gaf de bal voor op de Argentijnse sterspeler. La Pulga trok iets naar binnen en haalde vernietigend uit: 1-0. Slechts drie minuten later was het wederom raak. Messi kreeg de bal op een presenteerblaadje van Rakitić en lobde de bal schitterend achter Neuer en zorgde zo voor 2-0. De Duitse kampioen had hier geen antwoord op en moest in blessuretijd zelfs nog een derde treffer toestaan. Sergio Busquets wist ondanks een overtreding van Sebastian Schweinsteiger, Lionel Messi te bereiken. De Argentijn lanceerde nog op eigen helft Neymar. De Braziliaan wist na een solo Neuer te passeren en de eindstand op 3-0 te bepalen.

De return van deze halve finale vindt plaats op 12 Mei in de Allianz Arena in München.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Alves, Piqué, Mascherano (89’ Bartra), Alba, Busquets, Rakitić (82’ Xavi), Iniesta (87’ Rafinha), Messi, Suárez en Neymar