Nieuws September 2021

Tegenstander Barça in CL: Bayern München

Dinsdag 14 september 1e ronde CL: Barça speelt tegen Bayern München. Je kunt ze maar gehad hebben. Aanvang 21.00 uur. Bayern wist al 6 maal de Champions League te winnen. Voor het laatst in het seizoen 2019/2020 met winst op PSG. München is de hoofdstad van Beieren met grote bedrijven als BMW, Siemens en Allianz (Allianz Arena, sinds 2005). Opgericht in 1900, uitgegroeid tot een vereniging met meerdere sporten. 31 kampioenschappen.

Vooral in de laatste 10 jaar was Bayern succesvol met spelers als Robert Lewandowski (48 doelpunten in alle competities), Müller, Neuer, Kimmich en Choupo-Moting. Bayern heeft 291.000 leden en ruim 4.000 supportersclubs. Aantal supporters in Duitsland: meer dan 10 miljoen. Trainer: Julian Nagelsman (34 jaar). Opvolger van Hans-Dieter Flick. Hij won met Bayern de wereldbeker en de Europese Supercup.

En FC Barcelona dan? Een meer ervaren trainer. Vele supportersclubs in de hele wereld. Een stadion waar de Allianz Arena bijna 2 keer in past. Vele leden. We hebben ook meerdere sporten, een geweldig damesvoetbalteam. 2 stadions en een prachtige selectie. En over die ene wedstrijd gaan we het gewoon niet hebben…. Sinds 1997 heeft Barça geen openingswedstrijd verloren in de Champions League. 17 x winst en 5 x gelijk. Aantal toegestane supporters bij deze wedstrijd: 31.213. Alle ogen zijn gericht op Memphis (en misschien maakt Luuk de Jong zijn debuut).Tot nu heeft Memphis 8 x gescoord in de CL: 1x voor Manchester United en 7 x voor Lyon + 3 assists

Wellicht maken nog meer spelers hun debuut in de CL (Eric Garcia?). De geschiedenis laat zien dat Barça slechts 2 van de elf wedstrijden in de CL van Bayern heeft gewonnen. Natuurlijk is Bayern de favoriet in deze poule. Maar Barcelona moet in staat zijn deze thuiswedstrijd tot een goed einde te brengen. De zenuwen zullen door de keel gieren. Vanaf het begin aanpakken dat Bayern. Visca Barça!!!!!!!!!

Foto: fcbarcelona.com