Nieuws September 2015

Barça-goals in overwinning La Roja

Een aantal Spaanse spelers van FC Barcelona heeft zich uitermate verdienstelijk gemaakt bij La Roja. Jordi Alba en Andrés Iniesta namen beide doelpunten van de 2-0 overwinning op Slowakije in Oviedo voor hun rekening. Dit betekent dat Spanje zich samen met hun gasten op de koppositie van EK-kwalificatiegroep C bevindt met achttien punten elk.
Het garandeert voor de Europees kampioen van 2008 en 2012 op zijn minst deelname aan de play-offs. Nu groepsgenoot Oekraïne met 3-1 Belarus heeft verslagen en slechts drie punten achter de twee koplopers staat, heeft La Roja nog wel wat werk te verrichten om een rechtstreeks ticket naar het EK in Frankrijk te bemachtigen.

Spaanse oefenmeester Vicente del Bosque koos ervoor de wedstrijd tegen Slowakije te beginnen met Alba en Gerard Piqué in zijn vierkoppige achterhoede. Met Iniesta, Barça-collega Sergio Busquets en voormalige blaugrana Cesc Fàbregas stond er een effectief drietal op het middenveld. Marc Bartra, de laatste Barça-speler opgeroepen voor de Spaanse selectie, bleef een ongebruikte wisseloptie.

Spanje begon voortvarend aan het kwalificatietreffen. Een magische assist van David Silva al na vijf minuten vond Jordi Alba, die vanuit het niets opdook en Spanje met het hoofd op een vroege voorsprong zette. La Roja had complete controle over de wedstrijd en Alba was dicht bij een tweede kopdoelpunt.
Na dertig minuten spelen kwam de scoreverdubbeling alsnog. Slowaakse keeper Kozacic haalde Diego Costa neer en de scheidsrechter wees onverbiddelijk naar de penaltystip. De altijd rustige Iniesta nam zijn verantwoordelijkheid en verzilverde koeltjes deze strafschop: 2-0.

Na rust waren de Slowaken gevaarlijker dan eerder, maar ondanks de beste intenties kwam de voorsprong van Spanje nooit echt in gevaar. De Spanjaarden kunnen zich nu gaan voorbereiden op een trip naar Skopje om daar op 8 september (20:45u) te spelen tegen Macedonië. Slowakije zal diezelfde dag Oekraïne ontvangen, en dat is goed nieuws voor het Spaanse elftal, want dat betekent dat op zijn minst een van de twee directe rivalen in de groep punten zal verliezen.