Nieuws Juli 2015

Barça-LA Galaxy 2-1

Luis Enrique kan met tevredenheid terugkijken op de eerste wedstrijd van de seizoensvoorbereiding. In het warme Los Angeles traden zijn mannen in het Rose Bowl aan tegen MLS kampioenen LA Galaxy. Met meer dan 93.000 toeschouwers op de tribunes werd het een feestelijke aangelegenheid.

De eerste helft deed het voetbal dat op de mat werd gelegd daar geen eer aan. FC Barcelona was zoekende naar ritme na de zomervakantie, en dat tegenover een team dat al vergevorderd is in haar eigen seizoen. Marc Bartra was met een kopbal dicht bij de openingstreffer, en ook Luis Suárez, Rafinha en Sergi Roberto deden van zich spreken met doelpogingen. Galaxy-keeper Rowe mocht dan ook veelvuldig in actie komen.
Desondanks hield LA Galaxy zich goed staande en leek het eerste bedrijf doelpuntloos te eindigen, tot het allerlaatste speelmoment. Een pareltje van een assist van Bartra bediende Suárez, die de bal hard tegen de touwen werkte en zo het eerste blaugrana doelpunt van de voorbereiding aantekende.

Na rust oogde Barça scherper. Luis Enrique voerde zeven veranderingen door, een aantal spelers uit Barça B maakte hun opwachting, en steeds meer kansen passeerden de revue. Na zo’n tien minuten in de tweede helft was het Sergi Roberto die de voorsprong uitbreidde naar 2-0. José Aurelio Suárez, keeper van Barça B, mocht Jordi Masip vervangen en kon bijna onmiddellijk in actie komen, toen Mendiola de eerste echte kans van Galaxy creëerde. Ook in minuut 84 toonde Aurelio Suárez zich waardig door Buddle een doelpunt te ontzeggen. Voor Barça stond de lat een hard doelpunt van Sandro in de weg.
Toch moest Barça, in de uiterste slotfase, een doelpunt incasseren. Tommy Meyer zette het hoofd tegen de bal om LA Galaxy een troosttreffer te geven en de eindstand te bepalen op 2-1.

Met deze prima overwinning op zak reizen de blaugranas verder naar San Francisco voor de tweede wedstrijd van hun VS-tour, zaterdag 25 juli tegen Manchester United.

Gerelateerd nieuws