Nieuws September 2010

Barça-Sporting Gijon 1-0

Zoals vooraf verwacht speelde FC Barcelona vanavond tegen een ultra defensief Sporting Gijon. Na de succesvolle uitvoering van Hercules Alicante in Camp Nou zullen de meeste ploegen deze tactiek tot zich nemen en zal Barcelona het nog vaak lastig krijgen met dit soort tegenstanders.

Zo ook vanavond. Vrijwel de gehele wedstrijd hadden de Blaugranas de bal maar werden ze zelden of nooit echt gevaarlijk. De gevaarlijkste man aan Catalaanse zijde was Villa die een paar keer gevaarlijk in de 16 kwam. De beste kans was echter voor de kleine Iniesta. Milito zag Iniesta op rechts vrijstaan en wist hem prima te bereiken. Iniesta controleerde, legde aan maar vond keeper Cuellar op zijn weg. Tot aan de rust waren dit eigenlijk de enige echte kansen. Daar stond wel tegenover dat er geconcentreerd werd verdedigd en gemakkelijk de nul werd gehouden.

Na de rust bleef Puyol, die ogenschijnlijk licht geblesseerd was, in de kleedkamer achter en mocht ook Keita vroegtijdig gaan douchen. Voor hen in de plaats kwamen Piqué en aanvaller Pedro. Dit zorgde wel voor wat meer gevaar maar het leek alsof Barcelona zich niet bovenmatig wilde inspannen en goedkoop naar een kleine zege wilde voetballen. Vlak na rust werd het hierin gesteund door de 1-0 voorsprong. Villa werd op randje buitenspel aangespeeld door Dani Alves en wist de bal beheerst langs de doelman te werken. Geen uitbundige juich taferelen van de topscorer van het afgelopen WK, hij scoorde immers tegen zijn oude club. Villa debuteerde ooit voor de club uit Gijon alvorens in 2003 naar Valencia te gaan en uit te groeien tot de doelpuntenmachine die hij momenteel is.

De verdere wedstrijd werd er weliswaar voor de vorm aangevallen maar het leek toch alsof de echte scherpte in de kleedkamer achter was gebleven. Pedro was ijverig en ging van tijd tot tijd zijn man voorbij, Alves kwam vaak mee op maar miste afspeelmogelijkheden en Xavi controleerde meer dan dat hij strooide met slimme pasjes. Een kwartier voor tijd was er dan toch eindelijk de eerste echt gevaarlijke uitbraak van de bezoekers. Barral kwam gevaarlijk in de 16 maar Milito greep net op tijd in. Vlak voor tijd veerde het publiek in Camp Nou nog eenmaal op na een fraaie lob van Villa maar echt veel viel er niet te genieten. Gijon zette in de laatste minuten nog even aan, kreeg nog een vrije trap op een aardige positie maar Barcelona speelde toch redelijk beheerst naar de laatste minuut en was opgelucht dat het laatste fluitsignaal klonk in een goed gevuld Camp Nou.

FC Barcelona : Valdés, Alves, Puyol (46; Piqué), Milito, Maxwell, Busquets, Keita (46; Pedro), Xavi, Iniesta, Bojan (70; Mascherano), Villa.