Nieuws September 2016

Vooruitblik: Sporting de Gijón vs. Barça

Zaterdag om 16:15 uur is FC Barcelona op bezoek bij Sporting de Gijón. In het El Molinón stadion gaat Barça op zoek naar de derde uitzege op rij, wat niet gemakkelijk zal worden, want Gijón heeft tot dusver een ongeslagen status in eigen huis. Voor Luis Enrique betekent het een strijd tegen zijn oude club en een weerzien met ex-blaugrana Abelardo, die nu als trainer op de Sporting-bank zit.

Teamnieuws
Hét bericht dat de sportpagina’s domineerde na het 1-1 gelijkspel van Barça tegen Atlético Madrid was natuurlijk de blessure van Lionel Messi. Testen hebben uitgewezen dat de Argentijn zo’n drie weken uit de running zal liggen.Luis Enrique kan eveneens geen beroep doen op Samuel Umtiti wegens een blessure. De Barça-trainer heeft ervoor gekozen Aleix Vidal en Jordi Masip uit de wedstrijdselectie te houden en Rafinha daarin wel op te nemen.
Aan de kant van Sporting zal Moi Gomez waarschijnlijk weer beschikbaar zijn, nadat hij de midweekse uitnederlaag tegen Celta de Vigo moest missen.

Coaches aan het woord
Luis Enrique sprak voor de training van vrijdag met de media en sprak positief over Sporting: “Ze hebben veel nieuwe spelers aangetrokken, maar het is nog steeds hetzelfde team met hetzelfde karakter. Ze zijn erg goed in het creëren van druk, vooral in het Molinón.”
Kijkend naar zijn eigen ploeg heeft Luis Enrique er vertrouwen in dat zijn team in staat is met de afwezigheid van Messi om te gaan: “Vorig jaar was hij er tweeëneenhalve maand niet bij en het team reageerde daar fantastisch op. We hebben meer dan genoeg bronnen om op te teren.”

Abelardo, die met Luis Enrique speelde bij zowel Sporting als Barça, weet dat hij het opneemt tegen een van de sterkste tegenstanders. “Zij zijn compleet. Als ze possessievoetbal spelen, doen ze dat uitstekend; op de counter, uitstekend; zonder de bal, uitstekend. Ze zijn de beste ter wereld.” Over Messi zei de Sporting-trainer: “Het is hetzelfde of hij nu speelt of niet. barça heeft uitstekende bronnen om uit te putten, zowel in selectiesterkte als tactisch.”

Onderlinge geschiedenis
Van de tien meest recente wedstrijden die Sporting en Barça tegen elkaar speelden, kan gezegd worden dat Barça gedomineerd heeft met negen zeges en één gelijkspel. dat gelijkspel was in feruari 2011 in El Molinón, toen David Barral de score opende, maar David Villa daarna de stand gelijktrok.

Live volgen
Kun je de wedstrijd niet kijken, maar wil je wel op de hoogte blijven? Volg dan FC Barcelona op Facebook of Twitter voor regelmatige updates tijdens de wedstrijd. Of nog beter: installeer de officiële FC Barcelona app op je telefoon (iPhone of Android) en krijg notificaties over de opstelling, doelpunten en nog veel meer!