Nieuws Maart 2013

Blik op Rayo Vallecano

In oktober 2012, in week 8 van La Liga, ontving Rayo Vallecano FC Barcelona in het Vallecas. De blaugranas, die destijds qua aantal punten samen met Atlético Madrid bovenaan stonden, moesten drie punten behalen om bovenaan in het klassement te blijven. Coach Paco Jémez liet zijn achterhoede vroeg druk zetten, vlak achter het middenveld, om het spel van Barça te onderdrukken. Maar de tactiek van de club uit de Madrid haalde niets uit, want David Villa en Lionel Messi scoorden allebei nog voor de rust, en doelpunten van Xavi Hernández, Cesc Fàbregas en nog eentje van Messi bezegelden de winst (0-5).

Momenteel staat Rayo op de achtste plek met 41 punten uit 27 wedstrijden. Ze versloegen onder andere Atlético Madrid (2-1) en Espanyol (2-0), maar verloren van Real Madrid (2-0) en Valladolid (1-2) en behaalden één punt tegen Deportivo (0-0).
De ploeg van Jémez is vlak bij het bovenste gedeelte van het Spaanse klassement dat toegang geeft tot de Europese competitie volgend seizoen. Met slechts één punt achter Valencia (zevende) en twee achter Betis (zesde) zal Rayo hoe dan ook op zoek gaan naar de overwinning in het Camp Nou. “Spelen tegen Barça in Camp Nou is altijd lastig,” zo zei Rayo-middenvelder Roberto Trashorras. “We spelen tegen een van de beste teams ter wereld, maar onze intentie is om te winnen en spelen zonder angst. We weten waartegen we het opnemen en het zal lastig worden, maar we gaan voor wat we altijd doen: proberen te winnen.”

Helaas voor Rayo zal Leo Baptistao, één van de topscorers van de ploeg met zeven doelpunten, ontbreken wegens een blessure. Maar Jémez kan wel beschikken over zijn andere topscorer, Francisco ‘Piti’ Medina, die tot dusver ook zeven doelpunten heeft gescoord.
De culés in Camp Nou zullen ook een glimp opvangen van vier ex-Barça jeugdspelers. Rubén Martínez, José Manuel Casado, Sergio Rodríguez en de eerder genoemde Roberto Trashorras zijn alle vier begonnen bij La Masía. Martínez en Rodríguez kwamen in de zomer van 2012 bij Rayo, terwijl Trashorras en Casado in 2011 en 2010 hun contract ondertekenden.