Nieuws April 2023

Angstgegner Rayo slaat weer toe!

Nadat Real Madrid in Girona een 4-2 nederlaag leed, bood de wedstrijd van woensdag in Vallecas Barça de kans om 14 punten voorsprong te nemen aan de top van de Liga. Een toch al enorme voorsprong zou praktisch onoverkomelijk zijn geworden.

Maar het gebeurde niet. Rayo Vallecano blijkt een ware angstgegner te zijn voor de Catalanen. Dat zijn vier wedstrijden tegen hen en geen enkele overwinning.

Met een voorsprong van 11 punten en nog maar zeven wedstrijden te spelen, blijft Barça in een buitengewoon machtige positie. De nederlaag van vandaag betekent misschien alleen maar het uitstellen van de titel, maar het is nog steeds een grote teleurstelling.

Slechts tien doelpunten tegen

Beide partijen waren wat nerveus wat inderdaad in de beginfase. Maar Rayo, nog steeds op zoek naar Europese plaatsen, kwam er snel uit. Ze hebben in het verleden goede resultaten behaald tegen Barça en geloofden duidelijk dat ze er hier nog een konden halen.

Ze hadden kunnen scoren toen Sergio Camello een-op-een door was met Ter Stegen. De uitgestoken hand van de Duitse keeper, een last minute twijfel toen hij geblesseerd raakte in de warming-up, hield die uit.

Maar hij werd een paar minuten later geklopt toen het schuine schot van Alvaro Garcia slechts het tiende doelpunt werd dat de Catalanen dit seizoen kregen.

Double trouble

Eerlijk gezegd speelde Rayo het betere voetbal. Xavi heeft hier voor de wedstrijd voor gewaarschuwd. Wat hij omschreef als "de meest intense tegenstander in de competitie" is een kant waar hij zich niet prettig bij voelt en dat liet hij zien.

En het werd erger. Acht minuten in de tweede helft beroofde Fran García Frenkie de Jong van de bal en schoot op het doel. Hij vond het net, 2-0

Het was pas de tweede keer dit competitieseizoen dat een team twee doelpunten wist te scoren in dezelfde wedstrijd tegen Barça.

Lewy scoort weer

De meeste grote kansen van Barça kreeg Robert Lewandowski. Rayo-keeper Stole Dimitrievski was aan het winnen van hun privégevecht, en zelfs toen de Pool vlak voor rust de Macedonische stopper versloeg, ging de vlag de lucht in voor buitenspel.

Maar Lewy bleef volhouden en met nog zeven minuten te spelen stortte hij zich op de rebound van Franck Kessie's oorspronkelijke doelpoging, waardoor zijn ploeg weer in de wedstrijd kwam.

Het ogenschijnlijk onverstoorde in Vallecas was nog steeds in goede staat en hoewel Barça probeerde door te drukken op zoek naar een late gelijkmaker, bood Rayo geen doorgang. De derde nederlaag van FC Barcelona dit competitieseizoen was een feit.

Foto: www.fcbarcelona.com