Nieuws November 2012

Champions League: mogelijke tegenstanders laatste 16

Er is nog één wedstrijd te gaan in de groepsfase en langzaamaan wordt er al gekeken naar de volgende ronde en de mogelijke tegenstanders die FC Barcelona geloot zou kunnen krijgen. Na vijf wedstrijden in de groepsfase hebben twaalf andere teams zich al geplaatst voor de volgende ronde. Málaga, Borussia Dortmund en Manchester United zijn alle drie de winnaars van hun groep en zullen, net als Barça, gekoppeld worden aan een team dat op de tweede plek is geëindigd in de groep en dus in deze fase niet tegenover de blaugranas staan.

Slechts twee teams zijn gegarandeerd tweede in hun groep, te weten AC Milan (Groep C) en Real Madrid (Groep D). Real Madrid kan niet gekoppeld worden aan Barça, omdat teams uit hetzelfde land in deze fase van de competitie nog apart gehouden worden, dus een Clásico blijft vooralsnog even uit. AC Milan is op dit moment daarom de enige mogelijke tegenstander van de Catalanen.

Maar er zijn nog genoeg groepen waarin nummer één en nummer twee nog bepaald moeten worden en daarmee de mogelijke tegenstanders van Barça. In Groep A vechten Porto en PSG om de koppositie, wat Schalke 04  en Arsenal in Groep B doen. In Groep G zijn er zelfs drie gegadigden, namelijk Juventus, Chelsea en Shaktar Donetsk; laatstgenoemde zal in elk geval op zijn minst op de tweede plek eindigen. Bayern München en Valencia maken nog kans in Group F. Mochten de Spanjaarden als tweede eindigen, dan kunnen zij eveneens niet geloot worden met Barça.
Tot slot gaat het in Groep H tussen Galatasaray en Cluj en in Barça’s eigen groep strijden Benfica en Celtic om de tweede plek. Die nummer twee zal natuurlijk niet tegen Barça geloot worden in de volgende ronde.

Een kort overzicht van de mogelijke tegenstanders:
Groep A: Porto of PSG
Groep B: Schalke 04 of Arsenal