Nieuws September 2023

Loting Champions League

1. FC Barcelona
2. FC Porto (Portugal)
3. Shakhtar Donetsk (Oekraïne)
4. FC Antwerp (België)

Onderstaand het speelschema:

19 september FC Barcelona – Antwerp 21.00

4 oktober FC Porto – FC Barcelona 21.00

25 oktober FC Barcelona – Shakhtar Donetsk 18.45

7 november Shakthar Donetsk – FC Barcelona 18.45 (in Hamburg)

28 november FC Barcelona – FC Porto 21.00

13 december Antwerp – FC Barcelona 21.00

FC Porto is de huidige bekerwinnaar van Portugal en sneuvelde in het vorige seizoen in de 16e finale van de Champions League tegen Inter Milaan. Barça en Porto hebben 8 x tegen elkaar gespeeld; laatste keer in de Europese Supercup van 2011. 2-0 voor Barça door doelpunten van Messi en Fábregas. Bekende spelers FC Porto: keeper Diogo Costa; verdediger Pepe; Iraniër Mehdi Taremi en (ex-Barcelona) Nico González.

Shakthar Donetsk zal zijn thuiswedstrijden spelen in Hamburg. Dit vanwege de nog steeds lopende oorlog. 9 onderlinge wedstrijden. Hoogtepunt: doelpunt Pedro; winst Europese Supercup in 2009. Donetsk is een combinatie van jonge spelers (die de O20 titel wonnen) en ervaren rotten als Stepanenko, Rakitsky en (ex Barcelona speler) Dmitró Chygrynskiy. Een gevaarlijke ploeg.

Antwerp won het kampioenschap in het seizoen 2022/2023. Ze hielden Club Brugge en Genk achter zich. Een knappe prestatie. Voormalig Barcelona speler is de coach: Mark van Bommel. Technisch directeur: Marc Overmars (ex FC Barcelona). Toby Alderweireld houdt de zaak op slot. Topscorer: Vincent Janssen. 26 doelpunten in 52 wedstrijden: niet te onderschatten. Het is de eerste keer dat beide ploegen elkaar treffen.

Voor het eerst in de geschiedenis zullen de Champions League wedstrijden gespeeld worden in het Olympisch Stadion (capaciteit: 50.000 toeschouwers). Het is zaak om zo snel mogelijk entreebewijzen te kopen.

Visca Barça!!

Transfernieuws: Abde naar Betis; Eric Garcia uitgeleend aan Girona; nieuw: Joao Cancelo, Ansu Fati verhuurd aan Brighton & Hove Albion; Lenglet verhuurd aan Aston Villa

Foto: fcbarcelona.com