Nieuws April 2012

"Deze is voor jou, Abi"

Met de thuisoverwinning op Getafe (4-0) heeft Barça het gat met Real Madrid verkleind tot één punt met een wedstrijd meer gespeeld. “Madrid zijn de leiders, zij hebben het voordeel. Maar er moet nog altijd een deel van de competitie gespeeld worden. Wat we moeten doen, is de overige wedstrijden winnen,” zei Andrés Iniesta. De middenvelder oordeelde dat zijn teamgenoten er klaar voor moeten zijn om te profiteren van elke misstap die Real zou kunnen begaan tot het einde van het seizoen. Ondanks het verschil van één punt geven de Catalanen het kampioenschap niet op: “De situatie is veranderd. We gaan vechten voor de titel, en we zullen blijven vechten tot het einde.”
Iniesta was de man die met een briljant hakballetje Messi de tweede blaugrana goal aangaf. Andrés: “ De goal werd gescoord uit heel snel combinatiespel. Het team is op de goede weg, en we deden ons voordeel met de kansen die we kregen.”

De meeste blaugrana spelers droegen de overwinning op aan Abidal, die de langverwachte levertransplantatie diezelfde dag onderging. Iniesta: “Ik wil graag deze overwinning opdragen aan Abi. Deze is voor jou!” Een ander hot topic onder de spelers na afloop van de wedstrijd was het feit dat Barça de negentig minuten eindigde met maar liefst tien spelers uit de eigen jeugd op het veld.
Alle spelers, en ongetwijfeld iedereen daarbuiten, zal met argusogen de wedstrijd tussen Atlético Madrid en Real Madrid in de gaten houden. Iniesta: “Dit is een wedstrijd die het waard is om te kijken omdat het een derby is, en derby’s zijn altijd intens. Ik ga kijken, maar Madrid is in staat om te winnen en Atlético speelt thuis. Het zal zonder twijfel een spannende wedstrijd worden.”

De volgende wedstrijd voor Barça is de uitontmoeting met Levante. De spelers hechten veel waarde aan dat aanstaande duel, aangezien het in Valencia gelegen team momenteel in de ranglijst een Champions League plek in handen hebben.

Hier volgt nog een aantal commentaren van de FC Barcelona spelers na afloop van de wedstrijd.

Montoya: “ Het is heel gemakkelijk om met dit team te spelen, omdat ze de beste zijn. We zullen al onze wedstrijden moeten winnen en hopen dat Madrid punten laat liggen. We werken hard en we zijn in de beste vorm tot nu toe in het seizoen. We zullen onze rivaal onder druk moeten zetten. Het feit dat we nog maar één punt verwijderd zijn van Madrid nadat we helemaal teruggekomen zijn van een tien punten achterstand is mooi en nu moeten we die trend voortzetten.”

Valdés: “De coach zegt ons altijd wat we moeten horen. Dit zijn de laatste loodjes van La Liga en we moeten op onze tanden bijten, het is bijna voorbij. We hebben nog maar één punt achterstand en we zullen zien wat Madrid morgen doet. Het werk dat we vandaag moesten doen is gedaan. Het was een fantastische wedstrijd van het team. Ik wil nog wel even benadrukken dat we de wedstrijd eindigden met tien spelers uit ons eigen jeugdsysteem op het veld.”

Adriano: “We moeten blijven rennen, het beste deel van het seizoen komt eraan. Dit was een goede wedstrijd, we konden aanvallen en ons geduld bewaren, waardoor we een goed resultaat behaalden. We geloven dat we de titel kunnen winnen, en we zullen blijven vechten tot het einde want er zijn nog veel punten te behalen. Deze gedachte moeten we vasthouden en hard werken. Levante is altijd een lastig team geweest en het is een belangrijke wedstrijd. We kunnen het onszelf niet veroorloven om dezelfde fouten te maken als voorheen.”

Pedro: “De fans waren spectaculair, ik heb er geen woorden voor. Geweldig werk van het team en een geweldige overwinning. Dit is voor onze vriend Abidal.”

Cuenca: “Deze overwinning is voor jou, Abi. Wees sterk, wij wachten met smart op je terugkomst!”

Muniesa: “Het is een eer om de wedstrijd te eindigen met tien spelers uit het jeugdsysteem. Ik hoop dat we op een dag hetzelfde kunnen doen met elf spelers.”

Alves: “Geweldig werk van het team. The show must go on.”