Nieuws April 2024

Europese droom is voorbij

Vliegende start gedwarsboomd door rode kaart Araujo, terwijl de Franse ploeg de extra man goed uitbuit en een einde maakt aan de Champions League-campagne van dit seizoen.

De Champions League-campagne van FC Barcelona is op een zeer frustrerend einde gelopen. Wat al een doelpunt was vanaf de heenwedstrijd en al snel een tweetal na het vroege doelpunt van Raphinha, wat leek op een schijnbare mars naar de halve finales, is uiteindelijk een avond van bittere teleurstelling geworden.

Barça kan alleen maar stilstaan ​​bij wat er had kunnen gebeuren, en vooral als Ronald Araujo niet op het halfuur een rode kaart had gekregen, het moment dat het hele verloop van deze gekozen werd.

We hebben altijd geweten dat PSG een sterke ploeg is, en met een extra man zijn ze nog sterker. Openens stond Barça voor een tijdelijke taak, en toen de doelpunten van de bezoekende ploeg vielen, begon de droom zeker te...

Een avond die beloofd mooi te worden, werd uiteindelijk een hartverscheurende nachtmerrie, en het enige wat Barça nu kan doen zijn de stukken oppakken en hun volledige aandacht gericht op La Liga en El Clásico aanbevolen zondag.

Veelbelovende start

Net als in de heenwedstrijd domineerde PSG de eerste minuten zonder noemenswaardige gebeurtenissen. Net als in de heenwedstrijd kreeg Raphinha Barça uiteindelijk een van zijn eerste aanval op Frans grondgebied.

De Braziliaan had vóór deze wedstrijden met PSG nog nooit gescoord in een Champions League-wedstrijd, maar hij heeft de truc nu zeker onder de knie. Zijn derde doelpunt in dit tweeluik was ook bijzonder omdat het de 600ste was die het team scoorde sinds de UCL het nieuwe format adopteerde, waarbij Lamine Yamal de man is die we vooral kunnen bedanken voor zijn werk in de opbouw.

Tot dan toe ging alles goed. Maar vanaf dat moment ging alles bergafwaarts.

Rood Araujo

Yamal zelf zou niet veel langer op het veld staan ​​vanwege de spelveranderende situatie vlak voor het halfuur.

Araujo zou Bradley Barcola aan de rand van het strafschopgebied hebben neergehaald, en waar de PSG-speler alleen op Ter Stegen de Uruguayaan aan de noodrem trok met een directe rode kaart tot gevolg. Xavi moest ingrijpen en Yamal kreeg het gedwongen aanbod.

Het zout in de wond voor de trouwe Estadi Olimpic-fans werden des te pijnlijker toen voormalig blaugrana Ousamane Dembélé PSG weer in de strijd gebruikt.

De ommekeer

Er zou een zeer nerveuze tweede helft volgen, waarin Barça met tien man voor de monumentale test stond om een ​​aandringend PSG op afstand te houden.

De Parijzenaars dreigden elk moment te scoren en in de 54e minuut lukte dat ook. Het laatste dat Barça zich kon verspreiden was de concentratie in de verdediging te verliezen... Maar dat gebeurde wel en Vitinha strafte hen daarvoor.

De wedstrijd ging in een stroomversnelling en midden in de wedstrijd kreeg Xavi een rode kaart vanwege protest.

En er zou nog meer blaugrana-woede ontstaan toen João Cancelo Dembélé in het strafschopgebied klemde, de scheidsrechter genoeg had gezien om een penalty te geven en Kylian Mbappé zich bekeerde om de strafschop en verzilverde.

In 21 minuten speeltijd was Barça van een 4-2 voorsprong in totaal naar een 5-4 achterstand gegaan.

Hartverscheurend

PSG had de wedstrijd onder controle en probeerde de rest van de wedstrijd er zoveel mogelijk uit te halen. Maar ze hielden nog steeds slechts een voorsprong van één doelpunt vast en Barça kwam bijna elke keer dat ze een weg naar voren vonden frustrerend dicht bij Gianluigi Donnarumma.

Kans na kans volgden waarna PSG toesloeg. Twee schitterende reddingen van Ter Stegen, maar de derde was te veel gevraagd. Mbappé maakte er 4-1 van.

Het geloof was verdwenen in de blessuretijd. Voor Barça is het Champions League-verhaal van 2023/2024 ten einde.

Foto: www.fcbarcelona.com