Nieuws Maart 2024

1.000 wedstrijden voor Barça-legende!

De 'eeuwige 8' voltooide een ongelooflijke mijlpaal in de wedstrijd van afgelopen vrijdag in het kampioenschap van de Verenigde Emiraten

Andres Iniesta heeft de duizend wedstrijden gehaald!! De Barça-legende, die nu zijn beroep uitoefent bij de Emirates Club in de UAE Pro League, bereikte de mijlpaal in de wedstrijd van vrijdag tegen Ajman.

723 van die wedstrijden waren in het bekende blaugrana-shirt, waaronder die van Barça Atlètic, waarna hij 134 keer speelde voor Vissel Kobe in Japan, en in de nadagen van zijn carrière speelde hij inmiddels 12 keer voor de Emirates Club. Het hoogtepunt wordt compleet gemaakt door zijn 131 wedstrijden voor Spanje, waaronder de beroemdste van allemaal, toen hij de winnende scoorde tegen Nederland in de finale van 2010.

20 jaar aan de top!

Iniesta verscheen voor het eerst op het wereldtoneel in een Champions League-duel met Brugge in 2002, toen Louis Van Gaal de jongeling met het rugnummer 34 op zijn rug het veld in stuurde. De rest is geschiedenis.

De eerste van de vele assists werd later datzelfde seizoen, op 5 januari 2003, gescoord tegen Recreativo Huelva, waarbij Rochemback de eer had de man te zijn die de assist verzilverde.

Held van Barça en Spanje

Onder Frank Rijkaard was hij een van de sterren van de Champions League-winnende campagne van 2006. Hij scoorde zijn eerste Europese doelpunt tegen Udinese en startte elke wedstrijd behalve de finale, waar hij in de tweede helft invaller was tegen Arsenal en daarmee een bijdrage leverde aan de overwinning.

Maar het was onder Josep Guardiola dat hij echt uitblonk, en waar zijn samenwerking met Xavi en later Sergio Busquets tot wereldklasse leidde. In het seizoen 2008/09 scoorde hij vijf doelpunten en gaf 17 assists, maar waar hij voor altijd om herinnerd zal worden is zijn sensationele last-minute winner door Chelsea te verslaan op Stamford Bridge en het team opnieuw naar de finale te sturen.... Om vervolgens de Cup met de Grote Oren te winnen in Rome.

Er zou nog meer geschiedenis volgen in 2010, toen door zijn doelpunt Spanje voor de eerste en enige keer het WK won, zijn allereerste internationale doelpunt zelfs, en later dat jaar zou hij tweede worden in de Ballon d'Or, alleen aangevoerd door zijn clubteamgenoot Lionel Messi.

Het vertrek van een legende

Hij zou nog twee Champions Leagues winnen met Barça en werd aanvoerder nadat Xavi naar Qatar vertrok, maar niet lang daarna, in 2015/16, besloot Iniesta dat het tijd was om ook te gaan. In opnieuw een jaar waarin hij de dubbel won, speelde hij zijn laatste wedstrijd ooit tegen Real Sociedad voordat hij in tranen afscheid nam van zijn geliefde club.

Leider over de hele wereld

De volgende jaren bracht hij door in Japan bij Vissel Kobe, waar hij zijn legendarische status verder consolideerde door samen te spelen met voormalige Barça-collega's Sergi Samper en Thomas Vermaelen. Twee keer heeft hij genoten van vriendschappelijke wedstrijden tegen zijn voormalige club.

Sinds 2019 won hij de Emperor's Cup en de Japanse Super Cup als aanvoerder, en ook de J1 League, hoewel hij er niet was om de trofee in ontvangst te nemen omdat hij aan een nieuwe fase van zijn carrière was begonnen.

Na een spectaculair afscheid in Japan vertrok hij afgelopen zomer naar zijn nieuwe club, de Emirates Club, waar hij opnieuw een kleedkamer kan delen met een voormalige Barça-collega, dit keer Paco Alcácer.

Foto: www.fcbarcelona.com