Nieuws Maart 2016

Enrique denkt aan Rayo

Donderdagavond neemt FC Barcelona het gedurende een midweekse speelronde op tegen Rayo Vallecano, de ploeg uit een buitenwijk van Madrid. Rayo Vallecano krijgt al jaren lof voor de aanvallende speelstijl en het onbezorgde spel dat ze spelen, ondanks dat dit ook wel eens voor grote nederlagen zorgt. Luis Enrique bewondert ook de spelwijze van de tegenstander, zo gaf hij aan op de persconferentie van woensdagmiddag. ''Je kunt nooit op je gemak zijn tegen Rayo. Ik ben zelf een bewonderaar van de aanvalslust van Rayo, en de wens om de tegenstander zo veel mogelijk op de eigen helft vast te zetten. Ik hou van de voetbalfilosofie van Paco Jémez.'' Enrique benadrukte dat Jémez veel krediet verdient voor de wijze waarop hij zijn ploeg ieder jaar goed laat voetballen, en dit is al het geval sinds de promotie van Rayo, vier seizoenen geleden. Momenteel bivakkeert Rayo Vallecano op een zestiende plek, twee punten boven de gevreesde degradatiestreep.

Enrique wilde ook nog zijn zegje doen over de verhoudingen binnen de selectie, en de inmiddels al bijna gestreden titelstrijd. Toch waakt hij voor gemakzucht. ''Concentratieverlies kan dodelijk zijn. De titel is nog niet beslist, want er zijn nog veel punten die verdeeld moeten worden. Mijn beslissingen zijn altijd ten gunste van het team, zonder grote risico's te nemen. Mijn spelers weten pas een uur voorafgaand aan de wedstrijd wie er wel en niet spelen.'' Het speelschema mag dan wel druk zijn, toch lijkt Barcelona het aan te kunnen. Enrique geeft aan dat de spelers gewend zijn om elke drie dagen in actie te komen. '"Vermoeidheid is gebruikelijk, maar net zoals vorig seizoen moeten we er staan in de sleutelwedstrijden die uit zullen maken wie er kampioen wordt.''