Nieuws Maart 2021

FC Barcelona herdenkt Johan Cruijff

Clubvoorzitter Joan Laporta, leden van het bestuur van FC Barcelona, en de dochter van Johan Cruijff, Susila Cruijff, leggen bloemen aan de voeten van het standbeeld in Camp Nou

Op 24 maart is het 5 jaar geleden dat Johan Cruijff overleed, en FC Barcelona herdenkt de legende van de voetbalwereld - een van de meest invloedrijke figuren in de geschiedenis van het spel.

FCB-voorzitter Joan Laporta; eerste vice-president, Rafael Yuste; institutionele vice-president, Elena Fort; en de dochter van Johan Cruijff, Susila Cruijff, namen deel aan een privé-evenement, waarbij een boeket van 14 rode rozen en een bos tulpen werden gelegd aan de voet van het standbeeld van de Nederlander in Camp Nou. Ze werden vergezeld door Jordi Casals, president van Barça B; en Enric Masip, voormalig handbalspeler van FC Barcelona.

Het aanbod werd gedaan onder het standbeeld dat zich voor de ingang 'Tribuna' van Camp Nou bevindt, zeer dicht bij het standbeeld van Ladislaus Kubala. Het toont een iconisch beeld van Cruijff, vergelijkbaar met foto's van zijn tijd als kapitein van Barça in de jaren '70. Het beeld, gemaakt van brons, werd ingehuldigd in augustus 2019 en is het werk van de Nederlandse kunstenaar Corry Ammerlaan van Niekerk.

Na als nummer 9 te hebben gespeeld voor Barça, had Cruijff ook een legendarische carrière als coach bij de club, voordat hij werkte aan sociale initiatieven zoals de Johan Cruyff Foundation -waarmee de Barça Foundation nauw samenwerkt- en bedrijven onder de paraplu van 'World of Johan Cruijff. '

JOAN LAPORTA:

“Johan is de belangrijkste persoon in de moderne geschiedenis van FC Barcelona. Als speler maakte hij van voetbal kunst; hij bracht ons de LaLiga-titel in 1973/74, met de 0-5 overwinning in Bernabéu die in het collectieve geheugen van Barça-fans blijft. Vervolgens won hij als coach vier LaLiga-titels en de eerste Copa de España. Hij was de vader van een filosofie die ons op de weg naar succes heeft gedragen, en was inspirerend in het tijdperk waarin Barça wereldwijd bekendheid verwierf. Hij zal altijd in onze herinneringen voortleven. "

Beleef hier de herinneringen van Johan Cruijff: https://www.youtube.com/watch?v=K-7EMIxST7c

Foto: www.fcbarcelona.com