Nieuws September 2014

Eusebio: “Veel te verbeteren”

Barça B heeft afgelopen weekend met 2-3 gewonnen van Deportivo Alavés. In het Estadio Mendizorrotza hadden de jonge Catalanen de eerste helft volledig in handen. Joan Román scoorde binnen een kwartier de openingstreffer na een voorzet van Adama Traoré. Die was ook bij het tweede doelpunt betrokken. Een schot van Adama werd door Manu García ongelukkig achter zijn eigen keeper gewerkt. Álex Grimaldo zorgde met een schitterende vrije trap er voor dat Barça B met een 0-3 voorsprong naar de kleedkamer vertrok voor de rust.

De Basken bleken zich echter niet zo eenvoudig te laten verslaan en ze knokten zich in de tweede helft terug. In de 73e scoorde Toti de aansluitende treffer en vijf minuten later zorgde Juli er voor dat het nog een spannende laatste tien minuten werd. Barça B was de weg hierna volledig kwijt en het scheelde weinig of de twee teams hadden de punten moeten verdelen. Juli miste namelijk in de slotfase een penalty.

Coach Eusebio Sacristán verklaarde na de wedstrijd: “Het was een moeilijke wedstrijd. De eerste helft hadden we veel balbezit, spelers bleven goed in hun positie spelen en daardoor creëerden we veel kansen. In de tweede helft misten we de rust om de wedstrijd onder controle te houden. De tegenstander kreeg meer zelfvertrouwen en begon de wedstrijd te domineren. Gelukkig sleepte het team er toch een overwinning uit, maar het is duidelijk dat er nog veel verbetering nodig is.”

Door deze derde overwinning op rij, staat het team van Eusebio op 4e plaats in de Segunda División. Alleen het openingsduel van dit seizoen ging Barça B met 2-0 onderuit tegen Osasuna, de degradant uit de Primera División.

Volgende week staat een Catalaanse derby tegen Unió Esportiva Llagostera op het programma in het eigen Mini Estadi van Barça B. De club uit Girona promoveerde vorig seizoen naar de Segunda División en dat zorgde voor een sensatie. Llagostera is namelijk de kleinste plaats ooit in de op één na hoogste Spaanse voetbalcompetitie. Het stadion van de club, Estadi Municipal de Llagostera, voldoet niet aan de criteria van de Spaanse voetbalbond waardoor besloten is om thuiswedstrijden 30 km verderop te houden in het Estadi Palamós Costa Brava.

Opstelling Barça B: Adrián Ortolá, Patric Gil, Diawandou Diagné, Edgar Ié, Lucas Gafarot, Sergi Samper, Álex Grimaldo, Bicho (68’ Gerard Gumbau), Adama Traoré, Joan Román (61’ Alen Halilović) en Jean Marie Dongou (87’ Robert Costa)