Nieuws Oktober 2012

Iniesta: “Het team zal zich verbeteren”

Andrés Iniesta liet in de persconferentie na de training van donderdag weten dat hij zijn blessure grotendeels vergeten is en dat hij zich alleen maar bezig houdt met de uitwedstrijd van zaterdag tegen Deportivo. Iniesta: “We moeten naar La Coruña gaan en de drie punten binnenhalen, en dan zo door blijven gaan.” Hij vindt dat ze zich niet moeten druk maken over wat andere teams doen en zich moeten focussen op zichzelf. “Ik hoop dat we allemaal beschikbaar zijn voor de wedstrijd in La Coruña. Na een internationale onderbreking is het altijd een stukje moeilijker.”

Over Barça’s speelstijl dit seizoen: “We spelen nog steeds hetzelfde. Ik denk niet dat we directer zijn dan voorheen. Het team zal zich verbeteren naarmate het seizoen vordert. We hebben wat tegenslagen gehad onder de verdedigers en dat heeft ons niet de stabiliteit gegeven die we nodig hebben.” Over de mogelijke terugkeer van Piqué naar de verdedigende rangen van het team zei Iniesta: “De mensen die daar het meeste over weten, zijn de doctoren. Als hij nog niet klaar is om te spelen, dan is dat omdat hij dat nog niet kan. Maar zelfs als hij er niet is, hebben we een competitief team.”

Donderdag werd Barça in de loting voor de Spaanse Beker gekoppeld aan Alavés voor de eerste ronde. Iniesta: “We moeten niet overlopen van zelfvertrouwen. Op papier zijn we beter dan Alavés, maar ik weet zeker dat als we niet op honderd procent spelen, het moeilijk voor ons zal worden. We kennen het daar en we moeten het goed doen om door te gaan naar de volgende ronde. Tegen Real Madrid spelen zou leuk zijn, omdat het zou betekenen dat we het tot de halve finales geschopt zouden hebben en slechts één wedstrijd verwijderd zijn van de finale.”

Iniesta had nog meer te zeggen over de witten uit Madrid. “Het is onmogelijk om een competitie zoals La Liga opzij te zetten om op een andere te concentreren, vooral met een team als Real Madrid. De meest recente Clásico’s waren zoals ze horen te zijn: sportief en respectvol, ondanks de rivaliteit onder ons.” Er schijnen geruchten rond te gaan over een video van Pepe en zijn gedrag, maar Iniesta was hier duidelijk in: “Niemand heeft ons een video van een speler getoond. Niet van Pepe of een andere medeprofessional. Iedereen heeft zijn eigen mening over Pepe… Voor mij is hij een geweldige centrale verdediger in een van de beste teams in Europa.”

Het is tien jaar geleden dat Andrés zijn debuut maakte in het eerste team van FC Barcelona. Hij herinnert zich die dag nog perfect. “Ik herinner me de zenuwen; ik had zo lang aan die wedstrijd gedacht. Sindsdien heb ik veel geluk gehad en bevoorrecht geweest met geweldige momenten. Ik hoop dat de successen van de afgelopen tien jaar mogen blijven doorgaan.” Iniesta heeft op allerlei posities gespeeld, maar geeft toe dat “het geen geheim is dat ik altijd graag op het middenveld heb gespeeld. Maar het ligt helemaal aan wat er nodig is voor het team en wat de coach vindt. Mijn enige wens is om het team tot dienst te zijn.”

Hij beëindigde de persconferentie met woorden voor een paar individuen. Over Lionel Messi: “De kwestie met Argentinië had te maken met resultaten. Het is praktisch onmogelijk voor Messi om een slechte wedstrijd te spelen. Hij heeft veel invloed op het spel. Het was slechts een kwestie van tijd en ik ben blij voor hem – hij is nog steeds de nummer één.” Over Pep Guardiola: “Ik weet zeker dat wanneer hij ook besluit om weer een team te coachen, dat dat team uiteindelijk zal winnen door hem te laten tekenen. Of het team dan hetzelfde voetbalniveau weet te halen als Barça zullen we moeten afwachten.”

In een interview met ‘France Football’ sprak Iniesta over hoe trots hij is op La Mancha en Catalonië. Hij zei: “Ik ben geboren in La Mancha en ben opgegroeid in Catalonië. Ik ben enorm blij dat ik hier woon. Ik heb meer tijd doorgebracht in Barcelona dan in Albacete. Ik ben Spaans, maar ook Catalaans – ik voel hetzelfde.” Donderdag tijdens de persconferentie ging hij hier nog even over door: “Het is een kwestie van sentiment, heel logisch. Zij die het niet willen begrijpen zullen het ook niet begrijpen. Ik ben er trots op dat ik ben geboren in Fuentealbilla, maar ik ben hier al zestien jaar. Men heeft hier altijd goed voor me gezorgd. Mijn familie woont hier ook; mijn vrouw komt hier vandaan en mijn dochtertje is hier geboren. Voor mij kan het één dus niet met het ander vergeleken worden.”