Nieuws Januari 2023

FCB Femení breekt wereldrecord

Het was een week van ups en downs voor het vrouwenteam van FC Barcelona. Het onoverwinnelijke team van coach Giráldez vierde midweeks de vijftigste achtereenvolgende overwinning in de Spaanse Liga. De 7-0 winst op Levante las Planas betekende een ongekend wereldrecord, dat nog nooit door een professionele vrouwenploeg is behaald. Het begon op 6 juni 2021, waarna vervolgens alle resterende wedstrijden van het seizoen 2020/21 en vervolgens geheel seizoen 2021/22 werden gewonnen. Ook dit seizoen zijn de dames nog foutloos. Mooi is dat het record dus verder kan worden uitgebouwd. In Spanje is FCB Femení te groot voor welke tegenstander dan ook.

De enige tegenstander die het de dames moeilijk kan maken, is FCB Femení zelf. Deze week volgde namelijk uitsluitsel van de Copa del Reina omdat er in de met 0-9 gewonnen bekerwedstrijd bij Osasuna één speelster onreglementair werd opgesteld. De van Madrid CFF overgenomen Geyse bleek bij haar vorige club nog een schorsing uit te moeten zitten in het bekertoernooi, iets dat door de administratieve krachten binnen de Catalaanse club slecht is geïnterpreteerd.

FCB Femení gaat nog wel in beroep, maar kans van slagen is vrij klein, het is gewoon een eigen fout, iets dat nooit had mogen gebeuren. Daarvoor acht de vrouwentak zich te professioneel, dus dit mag ze zwaar worden aangerekend. Het betekent dat de dames dit seizoen niet alle mogelijke prijzen kunnen winnen. En dat is best slikken, net nu vorige week de eerste prijs werd binnengehaald met de winst van de Spaanse Supercopa.