Nieuws November 2022

Gerard Piqué neemt afscheid met winst

FC Barcelona deed in haar zevende thuiswedstrijd van het seizoen haar plicht door op zaterdagavond het laag geklasseerde Almería met 2-0 te verslaan. Liefst 92.000 toeschouwers wisten de weg naar het Camp Nou te vinden om het aangekondigde afscheid van Gerard Piqué mee te maken. De centrale verdediger gaf afgelopen donderdag aan te stoppen met zijn voetbalcarrière, hij kon zich niet vinden in zijn nieuwe rol als bankzitter en om als vijfde wiel aan de wagen te fungeren in de pikorder van verdedigers.

Tegen Almería begon de 35-jarige Catalaan als aanvoerder in het hart van de defensie en strooide ouderwets met prachtige crosspassen. De blaugranas begonnen sterk aan het duel en binnen tien minuten mocht Robert Lewandowski al vanaf de stip aanleggen voor de 1-0. Ferran Torres kopte tegen de arm van verdediger Kaiky en de VAR gaf strafschop aan. De Pool had wel een hele rare penalty in gedachten en zag zijn slappe inzet via de paal naast gaan. De misser was een ongewenst startsein voor een eerste helft vol met veel geprutst voor de goal, waar kans op kans op kinderlijke wijze om zeep werd geholpen.

Dat de ruststand nog altijd 0-0 liet zien, was wonderbaarlijk. In de tweede viel dan toch de langverwachte openingstreffer te noteren. Sergi Busquets vond Ousmane Dembélé met een schitterden dieptepass, en de fransman rondde fraai af. De remmen konden los en Barça ging vol voor de veilige 2-0. Tot gruwel van het publiek bleek dat moeilijker dan gedacht. Ongekende mogelijkheden voor Torres, Dembélé en Ansu Fati werden simpel verprutst of knap door doelman Fernando gestopt. Landgenoot Frenkie de Jong lukte het wel om de bal in een rebound van dichtbij innen te schieten, waarna alle aandacht aan het afscheid van Piqué kon worden gegeven.

In de 84e minuut werd de Barça-legende vervangen door de Deen Christenen en zocht de oer-Catalaan onder veel omhelzingen van medespelers de dug-out op. Na afloop gaf Piqué het publiek een mooie afscheidsspeech: “Dit is geen afscheid, ik kom weer terug bij deze club. Ik ben hier geboren en zal hier sterven.”

Door de 2-0 winst neemt FC Barcelona de koppositie in La Liga weer op zich. Minimaal tot maandagavond.

Opstelling: Ter Stegen, Balde, Piqué (84. Christensen), Alonso, Alba, Busquets (67. Gavi), De Jong, Pedri, Dembélé (67. Raphinha), Torres (60. Ansu Fati), Lewandowski.

Bron foto: www.fcbarcelona.cat