Nieuws Januari 2021

Huesca eerste tegenstander 2021

Alles wat je moet weten over Barça's eerste tegenstander van 2021

Barça begint het jaar met een reis naar Huesca (zondag 3 januari om 21.00 uur CET), een team dat ze in het verleden heel weinig hebben ontmoet. De Aragonese club heeft misschien wat introductie nodig ...

Waar komen zij vandaan?

Huesca (niet te verwarren met Huelva in Andalusië en dat de afgelopen jaren ook een Liga-team heeft gehad) ligt in het noorden van Aragon, niet ver van de Pyreneeën, en is met ongeveer 52.000 inwoners een van de kleinste provinciehoofdsteden in Spanje. Het staat vooral bekend om de Fiestas de San Lorenzo die elk jaar in augustus worden gehouden.

De Voetbalclub

De voetbalclub Sociedad Deportiva Huesca werd opgericht in 1960, hoewel het in wezen hetzelfde team is dat dateert uit de Huesca Fútbol Club van 1910. Sinds 1922 draagt de club soortgelijke blaugrana-shirts als FC Barcelona, naar verluidt omdat de spelers bewonderaars waren van de Catalaanse club.

De club bracht het grootste deel van zijn jaren door met spelen in de lagere competities en het duurde tot 2008 voordat het team voor de eerste keer promotie naar de tweede divisie bewerkstelligde. Het was het begin van het gouden tijdperk voor voetbal in Huesca. Tien jaar later, in 2018, dwongen ze voor het eerst promotie af naar La Liga en werden ze het eerste Aragonese team, afgezien van Real Zaragoza, dat in de hoogste klasse speelde.

Het verblijf in La Liga duurde maar één seizoen, maar HUesca promoveerde meteen weer het volgende seizoen naar de elite.

Het stadium

Het Estadio El Alcoraz is vernoemd naar een veldslag in de stad in 1096. Het werd geopend in 1972 en werd uitgebreid toen de club in 2018 promoveerde naar La Liga, hoewel het met een capaciteit van 7.638 nog steeds een van de kleinste stadions ooit is als gastheer van de hoogste voetbaldivisie in Spanje.

Head to head

Barça speelde voor het eerst op een vriendschappelijke manier tegen Huesca in 1926 (het eindigde in 2-2), terwijl de eerste competitieve ontmoeting in 2014 was toen een recordaantal bezoekers in El Alcoraz toekeek hoe de twee teams elkaar ontmoetten in de Copa del Rey. Barça won de heenwedstrijd in Aragon met 4-0 en ging in de return naar een 8-1 overwinning in Camp Nou.

De enige andere ontmoetingen waren in het debuutseizoen van Huesca in La Liga (2018-19). Hoewel Huesca een vroege voorsprong nam in Camp Nou, won Barça met 8-2. De wedstrijd in Huesca was een veel lastiger aangelegenheid en eindigde met 0-0, maar ondanks de verloren punten lag Barça nog steeds prima op koers om de landstitel te winnen, die ze een paar weken later veiligstelden.

Het seizoen tot nu toe

Huesca slaagde er niet in om een van hun eerste 12 wedstrijden van het seizoen te winnen, maar speelden er wel negent gelijk. Hun 1-0 overwinning tegen Alavés in december is hun enige overwinning tot nu toe, maar hoewel ze niet winnen, zijn ze geen gemakkelijk te team om te verslaan. Met negen gelijke spelen op hun naam hebben ze tot nu toe slechts zes van hun 16 wedstrijden verloren.

Ze zitten ook nog steeds in de Copa del Rey en ontmoeten Alcoyano in de tweede ronde op 7 januari.

De spelers

Internationals

Shinji Okazaki (Japan, 119 (topscorer aller tijden voor Japan met 50 goals)); Dimitris Siovas (Griekenland, 20); Gastón Silva (Uruguay, 19)

Barça-connecties

Aanvaller Sandro Ramírez speelde 61 wedstrijden voor Barça B en speelde tussen 2014 en 2016 17 wedstrijden voor het eerste team, scoorde een doelpunt tegen Ajax in de Champions League en een hattrick tegen CF Villanovense in de Copa del Rey. Hij speelde voor Everton en vier verschillende Spaanse clubs voordat hij eerder dit jaar bij Huesca kwam.

De in Tarragona geboren middenvelder Eugeni Valderrama bracht het grootste deel van zijn tienerjaren door bij La Masia. Aanvaller Rafa Mir bracht een jaar door in de jeugd bij FC Barcelona. Aanvallende middenvelder Sergio Gómez was acht jaar bij Barça en maakte zijn Barça B-debuut in 2018 voordat hij vertrok naar Borussia Dortmund, vanwaar hij momenteel wordt uitgeleend.

Topscorers 2020/21 (alle competities)

Rafa Mir (6), Sandro Ramirez (2), Javi Ontiveros (2)

Wist u?

De in Barcelona geboren Pablo Maffeo deed het zo goed door Leo Messi onschadelijk te maken toen hij voor Girona speelde tegen Barça dat Messi zei dat hij de sterkste speler was die hij ooit had gezien!

De manager

Michel bracht het grootste deel van zijn spelerscarrière door bij Rayo Vallecano, speelde bijna 400 wedstrijden voor de club en werd na zijn pensionering onderdeel van de technische staf. Hij werd vervolgens eerste teammanager en leidde het team naar promotie naar La Liga. Hij werd uiteindelijk ontslagen en sloot zich kort daarna aan bij Huesca, die hij ook naar de eerste plaats in divisie twee leidde en promotie naar het hoogste niveau.

Foto: www.fcbarcelona.com