Nieuws September 2012

Tito: “Ik wil blijven winnen”

Na de late overwinning op Granada (2-0) sprak Tito Vilanova over de competitieontmoeting en merkte op, met in het achterhoofd de inspanningen van woensdag tegen Spartak Moskou, dat zijn team een tijdje nodig had om in de wedstrijd te komen. De coach zag vanaf de zijlijn dat zijn spelers risico’s moesten nemen om de drie punten binnen te halen en de perfecte score in La Liga intact te houden. “Als we verloren hadden, zouden we punten verspeeld hebben. Ik wilde er drie winnen.”

Voor Vilanova, die vooraf al waarschuwde dat de wedstrijd tegen Granada niet gemakkelijk zou worden, was de sleutel tot de overwinning het scoren van de eerste goal. “We kwamen uit een lastige Champions League wedstrijd en het was niet gemakkelijk. De sleutel was het eerste doelpunt scoren.”

FC Barcelona heeft nu een perfecte score neergezet met het winnen van vijftien punten van de vijftien. Tito: “Het is belangrijk dat we het klaarspeelden om vijftien uit vijftien te winnen. Ik voel helemaal geen druk of alsof ik enige verplichtingen heb. Ik wist hoe moeilijk het zou worden om nu de leiding over het team op me te nemen. Ik wil blijven winnen. Met alles wat we in het verleden gewonnen hebben, voel ik geen extra druk.”

Vilanova verzwakte ook de woordenwisseling tussen Villa en Messi aan het einde van de eerste helft, waarin Messi ontevreden leek over hoe Villa hem aanspeelde. “Ook dit hoort bij voetbal. Ik had niet het idee dat ze aan het ruziën waren. Het is een teken dat de spelers gretig zijn en dat ze willen blijven winnen,” aldus de Catalaanse coach.

Voorafgaand aan de wedstrijd werd er veel gespeculeerd over het duo dat de geblesseerde Puyol en Piqué moest gaan vervangen. Tito koos uiteindelijk voor Mascherano en een verrassende basisplaats voor Alex Song. “Ik ben uiteindelijk degene die de beslissingen neemt en ik doe wat ik denk dat het beste is voor het team. Ik heb al eerder gezegd dat Song kan spelen als een centrale verdediger; hij heeft ervaring op die positie. Om hem te laten wennen moet hij spelen en zoveel mogelijk minuten maken op het veld.”

Tot slot was de coach uitermate tevreden over de prestaties van Cesc Fàbregas. “Hij heeft alleen nog een klein beetje geluk nodig voor het doel.” Tito houdt zich alleen maar bezig met wat Barça doet en laat: “Het heeft geen zin om te denken aan dingen die niets met Barça te maken hebben.”

Na de wedstrijd sprak ook Andoni Zubizarreta met de pers. “Alles is moeilijk, want elk team heeft spelers die beslissend kunnen zijn. Ik ben er trots op dat het team het veld op kwam met de intentie om te winnen, tot de laatste minuten. De spelers namen risico’s.” Zubi vond het een geweldige collectieve inspanning. “Xavi’s doelpunt liet ons weer ademhalen, terwijl de tweede goal ons geruststelde.” De technische directeur van FC Barcelona was ook vol lof over beide keepers. “Toño was erg indrukwekkend; het leek alsof het onmogelijk was om hem te verschalken. Víctor heeft opnieuw laten zien waarom hij Barça’s keeper is.” Tot slot sprak Zubizarreta over Song als centrale verdediger: “Toen we hem presenteerden als een nieuwe speler zeiden we al dat hij op die positie kon spelen. Ik vond hem er kalm en overtuigd van zijn eigen kunnen uitzien.”