Nieuws Juni 2015

Alves: “Mijn hart deed me blijven”

Na lang wikken en wegen en getouwtrek met de Club zette Daniel Alves deze week eindelijk zijn handtekening onder een tweejarige contractverlenging. Woensdag sprak hij op eigen verzoek tijdens een persconferentie om het een en ander toe te lichten. “Ik volg mijn hart en mijn hart vertelde me te blijven. Voor mij is het heel belangrijk om onderdeel te zijn van deze Club. Dit verhaal heeft nog veel pagina’s over om te schrijven.” Hij onderstreepte de rol die zijn teamgenoten in zijn beslissing hebben gespeeld: “Ik heb nog nooit een groep zó verbonden gezien als deze, en dat leidde tot mijn besluit om te blijven.”

Luis Enrique heeft tevens een rol gespeeld. “De trainer had vertrouwen in me waar anderen aan me twijfelden. Hij zei me iets eerder dit jaar dat me aan het denken zetten: ‘Blijf, want we gaan het leuk hebben.’ Nu gaat hij ook hier door en ik ben ontzettend blij. Hij heeft de Club teruggebracht tot waar ze verdient te zijn, hij heeft ons enthousiasme teruggebracht en dat is een grote verdienste.” Lionel Messi komt ook in het verhaal van Alves voor: “Leo zei me dat ik moest blijven en dat ik het nergens anders beter voor elkaar zou hebben.”

Nu de Braziliaan aanblijft, betekent dat de nodige competitie voor de plek van rechtsback, met de recente aankoop van Aleix Vidal, tevens een rechtsback. “Ik zal veeleisender zijn, ik vind het geweldig wanneer spelers komen om in ons team te strijden. Hij is een topspeler en het is geen toeval dat hij nu hier is. Het mag duidelijk zijn: ik maak hem beter of hij míj. We zullen andere dingen aan dit team toevoegen.” Alves sloot af met een referentie naar collega Xavi Hernández, die een punt zet achter zijn carrière bij Barça.

“Ik probeer niet te zijn als Xavi, dat zou onmogelijk zijn. Ik ga liever voor realistische doelen, hoewel bij deze Club stoppen een mogelijkheid is, want ik zou in de toekomst liever niet tegenover Barça staan.”