Nieuws September 2012

Tito: “Niets is gemakkelijk in voetbal”

Na afloop van de eerste Champions League wedstrijd van het seizoen 2012/13 sprak Tito Vilanova zoals gebruikelijk met de pers. De Catalaan, die woensdagavond zijn debuut maakte in de Europese competitie als coach van FC Barcelona, prees zijn spelers voor hun ambitie. “Ik had liever gezien dat we gemakkelijker hadden gewonnen, en minder hadden geleden op het veld. Maar dit type wedstrijd is goed voor ons allemaal. Voetbal is niet gemakkelijk. Onze comeback bewijst dat dit team erop gebrand is om te winnen en zo gretig blijven is moeilijk voor een team dat al zoveel gewonnen heeft. Maar ze hebben bewezen dat ze nog altijd genieten van het voetballen. We droegen de wedstrijd en hadden de volle negentig minuten het initiatief. We wisten dat hun aanvallers snel zijn en dat het gevaar vooral kwam van de counter. Toen we achter kwamen te staan, pasten we onze speelstijl aan, wat ons meer opties gaf om aan te vallen. Dat betekende natuurlijk wel dat we achter veel kwetsbaarder waren.”

Over de optie om Song het veld op te sturen voor Piqué: “Ik had Marc Bartra kunnen laten invallen voor Piqué, maar de hele wedstrijd lag nog voor ons en Marc heeft dit jaar nog geen volledige wedstrijd gespeeld. Song, daarentegen, is precies voor dit soort momenten aangetrokken door de club en hij heeft meer ervaring. Hij is een speler die de bal goed inbrengt van achteruit, omdat hij al vaker in de kern heeft gespeeld.” Wat betreft Bartra en Fontàs zei Vilanova: “Ze zullen moeten wachten op hun kans om te spelen.”

Natuurlijk werd er ook gesproken over de prestaties van uitblinkers Tello en Messi. Cristian Tello opende de score van de avond met een prachtig schot en leverde daarna ook nog eens eens assist voor Messi. Tito: “Tello doet het goed dit seizoen. Ook vorig jaar had hij een prima seizoen. Hij vindt ruimte op de vleugels en is zelfverzekerd genoeg. Ik ben blij dat hij vanavond scoorde, want de vorige keer had hij een paar kansen die hij niet maakte.”
Lionel Messi werd aanvankelijk gezien als wat afwezig tijdens de wedstrijd, maar drukte uiteindelijk in een kort tijdsbestek in niet onbelangrijke stempel op de wedstrijd. Zijn eerste treffer trok de achterstand op Spartak Moskou gelijk en niet veel later was hij ook goed voor de derde treffer, die Barça uiteindelijk verzekerde van de overwinning. “Messi speelt goed. Naarmate het seizoen vordert, zal hij meer in zijn ritme komen. Woensdag scoorde hij twee goals. Helemaal niet slecht,” aldus een lachende Tito.

Tot slot werd de coach gevraagd naar Jordi Alba, waarop hij uitlegde: “Hij speelde met het Spaanse nationale elftal terwijl hij nog medicatie nam, en aangezien hij nog niet volledig hersteld is, besloot de Club dat het beter was om hem naar het ziekenhuis te nemen. Zijn medicatie heeft hem wat verzwakt, maar ik verwacht dat hij er zaterdag weer bij is.”

Unai Emery, de coach van Spartak Moskou, zag zijn ploeg op een knappe voorsprong komen, maar moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in het team van Vilanova. De voormalige coach van Valencia had alleen maar lof voor de Catalaanse club en feliciteerde hen met de overwinning: “Barça is een van de favorieten om de Champions League te winnen. Ik heb helaas de pech een van de managers te zijn die nog nooit in dit stadion gewonnen hebben. Maar ik heb wel het geluk gehad om zes keer het Camp Nou te bezoeken."