Nieuws September 2013

Cesc: “Tata brengt variatie in het voetbal”

Cesc Fàbregas was uitermate tevreden met de overtuigende winst die FC Barcelona afgelopen weekend boekte op Rayo Vallecano. “We zijn erg blij, deze wedstrijden zijn altijd lastig. De tegenstander is nergens bang voor, zet vroeg druk en speelt goed,” zo sprak Cesc na afloop van de 4-0 uitoverwinning. “In de tweede helft waren ze vermoeid en daar konden we ons voordeel mee doen. Toch is het altijd moeilijk voor ons om hier te winnen; dit is een moeilijk team om te verslaan.”
De middenvelder, die zelf het vierde doelpunt voor zijn rekening nam, sprak ook over Tata Martino en de veranderingen die de Argentijnen aanbrengt in het Barça’s voetbal. “Zo is voetbal, het geeft je variatie als je het opneemt tegen een lastige tegenstander op een klein veld die veel druk zet… Daar werken we aan met de coach.” Een van Martino’ s aanpassingen is het rusten van spelers, inclusief sleutelspelers die voorheen te allen tijde speelden. “Hij doet het met alle spelers, ook de belangrijke. Degenen die elke wedstrijd willen spelen zijn er niet erg blij mee, maar het is een hele slimme aanpak en aan het einde van het seizoen zullen we hem er zonder meer voor bedanken.”

Naast Cesc kwamen ook Martín Montoya en Víctor Valdés aan het woord.
Montoya: “We wisten dat het een lastige wedstrijd zou worden. Rayo is een ploeg die vecht, die de hele wedstrijd druk op je blijft zetten. Maar we waren er klaar voor, op niveau en we wonnen—en dat is het belangrijkste. Nu moeten we door blijven gaan, maar het resultaat geeft ons wat rust. We zagen wel dat het veld in slechte conditie was en spraken over hoe we dat het beste konden aanpakken. Het was nodig om lange ballen te spelen om hun druk te omzeilen. Alles is voor ons hetzelfde, maar het is waar dat we niet twintig passes nodig hebben om een kans te creëren. Soms kan het ook met vier of vijf aanrakingen. We veranderen het systeem niet, we passen het aan. Voor mij geeft het veel voldoening om de wedstrijd te mogen starten. Ik ben erg blij en zal proberen om voordeel te doen met de minuten die mij gegeven worden. Ik moet blijven werken.”

Valdés toonde zaterdag wederom in topvorm te zijn met een paar cruciale reddingen, waaronder het stoppen van de penalty die Rayo toegewezen kreeg. “Ik besprak het al eerder met de coach, Dela (De La Fuente), en we concludeerden dat Roberto (Trashorras) door het midden zou schieten als hij een penalty zou krijgen. Meestal gaat hij niet voor de hoeken en misschien was hij verrast dat ik op mijn positie bleef in het midden van de goal. Het pakte goed uit. Ik ben heel blij met hoe alles tot dusver verloopt. Het meest belangrijke is dat we wedstrijden winnen, zowel in de competitie als in de Champions League.”
Ook Valdés werd gevraagd naar de veranderingen die Martino keer op keer aanbrengt in de ploeg en de speelstijl. “Ik geloof dat we veel te veel praten over het balbezit. We moeten er niet te veel nadruk op leggen. Uiteindelijk draait het erom dat we winnen. We proberen onze eigen speelstijl te behouden en hebben nu een coach die daar nieuwe ideeën aan toevoegt. Het belangrijkste is dat we blijven winnen.”