Nieuws April 2014

Bartomeu: “Niets mis op La Masia”

De president van Barça, Josep Maria Bartomeu is in een persconferentie ingegaan op de straf die de Catalaanse club van de FIFA kreeg opgelegd. “Dit is wel een hele zware straf. We zijn daar ook boos over, want dit is onrechtvaardig”, aldus Bartomeu. De president vervolgde met: “Aan onze jeugdopleiding zullen we niets veranderen. We laten al jaren zien dat er op La Masia goed werk verricht wordt . Dat laten we wel zien door alle talenten die doorbreken, zowel in ons eerste elftal als elders over de wereld.”

Barça gaat daarom ook in hoger beroep tegen deze straf. “We hebben tien dagen om beroep aan te tekenen, maar we doen ons best om deze in de eerste drie dagen te presenteren”, verklaarde Bartomeu. De president van de blaugrana’s is van plan om nóg verder te gaan, als dit nodig is. “Mocht het het hoger beroep niet helpen, gaan we naar de Arbitrage commissie van de sport. We werken hier met 278 kinderen uit achttien landen die getalenteerd zijn in voetbal. We zijn niet van plan om onze gehele jeugdopleiding te veranderen.”

Voor Catalaanse club is de bescherming van de getalenteerde kinderen heel belangrijk. Dit verklaarde Bartomeu ook in deze persconferentie. “Als er iets is wat hoog in het vaandel staat op La Masia is het wel de veiligheid van deze kinderen. Daarnaast bieden wij bescherming van de jonge spelers in onze jeugdopleiding tegen de personen in het voetbal die niet het beste met hun voor hebben. De spelers op La Masia moeten zich bij ons thuisvoelen.”

Bartomeu legde uit dat Barça al sinds 8 November contact heeft met de FIFA over deze straf. “De FIFA zou al sinds 8 November meer weten over deze sanctie, dus hebben we herhaaldelijk hiernaar gevraagd bij de wereld voetbalbond. Sinds de FIFA zijn aanklacht klaar heeft, hebben ze zelf nog wel een aantal keer bij Barça geïnformeerd over onze jeugdopleiding.” De Catalaanse president stelt alles in het werk om tegen deze straf te laten vervallen: “Voor we echt in beroep gaan, zal ik eerst persoonlijk contact hebben met FIFA preses Sepp Blatter. We hebben genoeg redenen te bespreken om deze sactie te laten vallen.”