Nieuws Oktober 2022

Volgende tegenstander: Villarreal

Vila-real is een gemeente in de regio Valencia. Ruim 50.000 inwoners. Niet zo heel ver van Barcelona vandaan. De gemeente is natuurlijk vooral bekend om de voetbalclub Villarreal Club de Fútbol. Deze belangrijkste club speelt in het Estadio de la Cerámica. Op dit moment bezetten ze de 7e plaats in de Primera División. Een gevaarlijke tegenstander!

De voetbalclub werd opgericht op 10 maart 1923 als Club Deportivo Villarreal. Volgend jaar dus het 100-jarig bestaan. Dat zal me een feestje worden!! Belangrijkste zege uit de historie: in 2021 won het de UEFA Europa League na strafschoppen (winst op Manchester United). Prachtig logo met natuurlijk de clubkleuren, een kroontje en in het groot de letters cVf. Bijnaam: El Submarino Amarillo (de gele duikboot (en dus gele thuisshirts)).

Trainer: Unai Emery.  Succesvolle trainer en succesvolle club: successen in de UEFA Cup. In 2004/2005 derde in La Liga. Plaatsing voor de derde ronde van de Champions League. Andere succesvolle trainer: Manuel Pellegrini. Jammer genoeg in de halve finales van de Champions League uitgeschakeld door Arsenal.

Villarreal is een stabiele ploeg en kan het elke topclub moeilijk maken. Een aantal spelers van het huidige team: Gaspar, Albiol, Pau Torres, Moreno, Danjuma, Lo Celso, Alberto Moreno, Aurier.

Enkele bekende oud-spelers: Albelda, Amor, Capdevilla, Forlán, de Guzman, Kromkamp, Gerard Moreno, Pirés, Riquelme, Tomasson, Zapata.

Sinds 2010 heeft de club een Nederlandse supportersvereniging: Los Piratas Amarillos (de gele piraten). Het is de 5e buitenlandse supportersvereniging van Villarreal CF.

Oppassen voor deze tegenstander dus. Benieuwd hoe Barcelona het verlies bij Madrid zal verwerken. Het is zaak om de aansluiting met die ploeg uit de hoofdstad te behouden.

Op dit moment zijn de resultaten van de laatste weken niet al te best. 90.000 toeschouwers zullen de club toejuichen. En dat zullen ze ook as. zondag doen tegen Athletic Club.

6 punten uit deze 2 wedstrijden zal een enorme opsteker zijn.

En daar gaat ie weer: Visca Barca!!

Foto: fcbarcelona.com