Nieuws September 2011

Xavi: “Barca wordt alleen maar sterker”

Barça speelt al jaren achtereen droomvoetbal en veroverde vorig seizoen voor de vierde keer de belangrijkste Cup in Europa voor clubs. Ondanks alle overwinningen in het seizoen 2010-11 zijn de spelers nog lang niet verzadigd en heeft de club zich deze zomer versterkt met Cesc Fàbregas en Alexis Sánchez. Het team is daardoor alleen maar sterker geworden, aldus aanvoerder Xavi.

Bang voor verval is Xavi echter niet. “Het klopt dat wij een geweldig team hebben”, zegt hij op de website van de UEFA. “Er zijn veel spelers op de markt, maar slechts een paar die ons daadwerkelijk sterker maken. Cesc en Alexis maken ons sterker en ze zijn zeer welkom.”

“Ze zullen snel wennen aan hun nieuwe omgeving vanwege hun karakter, fitheid en de ploeggenoten om hun heen”, denkt Xavi. “Cesc hoeft geen problemen te verwachten. Hij kent ons van de nationale ploeg en groeide op bij deze club. Hij geniet van het tactische en technische concept. Alexis zal het vanwege zijn diepe manier van spelen ook makkelijk oppakken. Hij is handig, is zeer goed in een één-tegen-één-situatie en zal fantastisch voor ons zijn.”

Xavi staat aan de start van zijn 13e seizoen bij de Catalanen en wordt 32 jaar in januari 2012. Fàbregas wordt in de Spaanse media al gezien als de opvolger van Xavi. Zo moet de voormalig speler van Arsenal het niet zien, vindt Xavi. “Ik had een zware tijd toen mensen mij zagen als opvolger van Josep Guardiola. Mijn eerste jaren hier waren niet prettig; het was moeilijk om op gang te komen”, herinnerd de middenvelder zich. “Cesc moet gewoon zoals Cesc spelen. Hij is een winnaar en we hebben andere karakters. Ik wil niemand als mijn opvolger zien en diegene de druk opleggen. Laat hem zijn eigen persoonlijkheid zijn en laten zien wat een geweldige voetballer hij is.”