Nieuws November 2012

Celta komt op bezoek in Camp Nou

Zaterdagavond staat voor Barça de thuiswedstrijd tegen Celta de Vigo op het programma. De wedstrijd begint al vroeg, om 18.00 uur treden de Blaugranas aan tegen de huidige nummer 13 van de Primera División. Bij winst loopt de ploeg van trainer Tito Vilanova drie punten uit op Atletico Madrid dat later op de avond op bezoek gaat bij Valencia.

Voor Vilanova is het een speciale wedstrijd, in 1992 debuteerde hij op het hoogste niveau als speler van Celta. Ook tweede keeper José Manuel Pinto speelde voor de club uit Vigo. En niet onverdienstelijk, in het seizoen 2003/2004 bereikte Pinto de laatste zestien in de Champions League, waarin Arsenal te sterk was. Waar het in Europa geweldig ging, verliep de competitie dramatisch, de ploeg degradeerde zelfs naar de Segunda División A. Twee seizoen daarna won Pinto de Zamora trofee, de prijs voor de minst gepasseerde keeper in de Primera División. Ook de geblesseerde Thiago Alcantara heeft een speciale band met Celta. Zijn vader Mazinho speelde in de jaren negentig een paar seizoenen in Vigo. Nadat Thiago opgegroeid was in Galicië vertrok hij in 2005 naar de jeugd van Barça.

Celta presteert dit seizoen erg wisselvallig, de meeste punten worden in het eigen Estadio Balaídos behaald. Naast de vele Spanjaarden in het team van trainer Paco Herrera, speelt er ook een Deens international. Michael Krohn-Dehli speelde jarenlang in de Nederlandse competitie voor RKC, Ajax en Sparta. Bij de naam Javi Varas gaat er niet gelijk bij iedereen een belletje rinkelen maar de spelers van Barça zullen hem ongetwijfeld nog kunnen herinneren. Vorig seizoen steeg de keeper in de thuiswedstrijd van Barça tegen Sevilla boven zichzelf uit. Elke bal werd gestopt door Varas die uitgroeide tot de held van Sevilla. Na afloop verklaarde de keeper dat het niet eens zijn beste wedstrijd was in Camp Nou, twee seizoenen daarvoor had de keeper namelijk de Copa del Rey gewonnen tegen Atletico Madrid. Voor de veertig meegereisde supporters van de Fanclub Barcelona, is het te hopen dat Varas nu wel een paar keer de bal uit het net moet vissen.

De verwachting is dat Lionel Messi gewoon zal spelen tegen Celta. De Argentijn liet de training op vrijdag lopen om zijn vriendin bij te staan bij de bevalling van hun zoon Thiago. Messi liet al doorschemeren zijn eerste doelpunt als papa te vieren op een bijzondere manier. Zijn landgenoot Mascherano keert vanavond terug na een schorsing vanwege zijn rode kaart tegen Rayo Vallecano.

Mocht Barça van Celta winnen, dan is dat het beste resultaat in de geschiedenis van de club. Nog nooit werden er na tien wedstrijden in het seizoen meer dan 27 punten behaald.