Nieuws September 2023

FC Barcelona - Celta de Vigo

Morgen (zaterdag 23 september) speelt FC Barcelona de wedstrijd in La Liga tegen Celta de Vigo. Aanvang 18:30 uur. Celta bezet op dit moment de 16e plaats: 5 wedstrijden, 4 punten. Niet echt een goed begin van de competitie. Barça staat op de 2e plaats met 13 punten uit 5 wedstrijden. 2 punten achter de grote concurrent uit Madrid en gelijk met Girona.

In het uiterste westen van Spanje ligt de havenstad Vigo. Regio Galicië. Celta de Vigo is de voetbalclub van Vigo. De wedstrijden worden gespeeld in het Estadio Balaídos. Capaciteit: 29.000 plaatsen. Celta speelt sinds 2012 in de Primera División. Ze zijn koninklijk: Real Club Celta de Vigo. Opgericht in 1923. Huidige trainer: Rafa Benitez.

De erelijst is niet zo groot: in 2000 wonnen ze de UEFA Intertoto Cup. 1 x kampioen in de Tercera División, 1 x kampioen in de Segunda División en 3x kampioen in de Segunda División A. Voor het laatst in 1991/1992. In 2003 werd, door een vierde plaats, de Champions League gehaald. Celta bereikte de achtste finale.

Ondanks de Europese successen degradeert Celta dat seizoen. In 2005 keert Celta terug naar La Liga. De zesde plaats werd in dat jaar veroverd; dus UEFA cup voetbal. Maar wederom hetzelfde scenario. Goed in de Europese wedstrijden maar weer degradatie. Vijf jaar lang verbleef Celta in de Segunda División A. Aan het einde van het seizoen 16/17 nam Celta na drie seizoenen afscheid van de coach Eduardo Berizzo. Eduardo was als speler al actief voor Celta.

Volgens de club en de spelers was hij zonder twijfel een van de beste coaches in de geschiedenis van de club. Berizzo werd opgevolgd door Unzué. Hij was in het seizoen 13/14 assistent van Luis Enrique. Toen Enrique naar FC Barcelona ging volgde Unzué hem. In 3 seizoenen werden er in totaal 9 prijzen gewonnen.

Bekende spelers in de historie van Celta: Jordi Cruijff, Rick Hoogendorp, Daniel de Ridder, Ángel López, Diop, Juanfran, Michel Salgado, Diego Costa, Benni McCarthy, Mido, Rafinha, Vágner.

Bekende namen huidige selectie: Tapia, Mingueza (ex-Barca), Strand Larsen, de la Torre, Douvikas, Aidoo, Beltrán.

Gezien de stand op de ranglijst moet het mogelijk zijn de 3 punten in het Olympisch stadion te behouden.

Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com