Nieuws Juni 2023

Celta – FC Barcelona: 2-1

Voor Barça stond er niets meer op het spel. Voor Celta de Vigo des te meer: het ontlopen van degradatie. 6 teams kwamen nog in aanmerking voor degradatie: een spannende slotdag!

Degradatie werd voorkomen door de winst op Barça. Real Valladolid was de ongelukkige ploeg. Degradatie samen met Elche en Espanyol. Xavi was trouwens niet van plan het zo maar weg te geven. Wel een aantal onbekende spelers van Barça B op de reservebank.

Al na 11 minuten kwam Barça op voorsprong (althans zo leek het). Maar helaas: buitenspel (Kessié). Ook Celta zag een doelpunt afgekeurd vanwege buitenspel. Net voor de rust een doelpunt van Gabri Veiga: 1-0 voor Celta. (42e minuut).

Geen 27e clean sheet voor ter Stegen. Hij moet de koppositie delen met Paco Liano. Ter Stegen blijft natuurlijk de beste keeper van de wereld. Iñaki Peña kwam hem, het laatste half uur, vervangen. Hij kon echter niet voorkomen dat Gabri de 2-0 scoorde. (65e minuut).

Celta dacht dat de overwinning een feit was. Dembélé naar Ansu Fati: 2-1. (79e minuut). Het behoud van Celta hing aan een zijden draadje. En Barça ging op zoek naar de gelijkmaker. Maar vond die niet meer. Opluchting in het sfeervolle stadion van Celta. Volgend seizoen weer in La Liga!!

Al met al natuurlijk een prachtig seizoen voor FC Barcelona met als pichichi (topscoorder) Robert Lewandowski met 23 doelpunten. En de Zamora trofee voor ter Stegen. Slechts 18 doelpunten tegen. 0,473 doelpunten per wedstrijd. Fantastisch!!

Toetje: 6 juni vriendschappelijke wedstrijd in Japan tegen Vissel Kobe (het team van Iniesta). Tijdstip: 12.30 uur (te zien op Barça TV). De Penya FC Barcelona Japan zal ook aanwezig zijn. Stadion: Japan National Stadium (66.000 toeschouwers). Iniesta gaat na dit seizoen stoppen bij Vissel Kobe.

Meteen na de wedstrijd vliegt Barça terug.

Visca Barça!! Campeones Campeones olé olé olé

Opstelling: ter Stegen (63” Iñaki Peña), Alonso, Christensen (46”Gavi), Koundé, Roberto, Kessié, Garcia (72”Torre), Frenkie, Raphinha (63”Dembélé), Lewandowski, Torres (63”Fati)

Foto: fcbarcelona.com