Nieuws Februari 2011

Pakt Valdés zijn 4e Trofeo Zamora?

Door alle media aandacht voor de prestaties van Messi, wordt soms vergeten dat ook andere spelers van Barça unieke prestaties neerzetten en zelfs records kunnen evenaren. Zo is Victor Valdés hard op weg om voor de vierde keer de Trofeo Zamora binnen te halen. Dit is de prijs voor minste gepasseerde doelman in de Primera División. Hiermee kan hij dan op gelijke hoogte komen met Acuña en Cañizares. Acuña speelde jaren lang voor Deportivo de La Coruña, Cañizares was keeper bij Celta de Vigo en Valencia toen hij de Trofeo Zamora won.

Het absolute record staat op naam van Antoni Ramallets. In de jaren vijftig van de vorige eeuw, wist hij maar liefst vijf keer de Trofeo Zamora te winnen. De kans is groot voor Valdés dat hij dit ook weet te evenaren of misschien zelfs te verbeteren, aangezien hij pas negenentwintig jaar oud is.

Op dit moment leidt de Barça keeper comfortabel het klassement om de Trofeo Zamora. In het huidige seizoen kreeg hij maar elf tegendoelpunten in tweeëntwintig wedstrijden. Dit zijn er acht minder dat nummer twee, Iker Casillas. De elf tegendoelpunten houden in dat Valdés een gemiddelde heeft van 0,5 tegendoelpunten per wedstrijd. In de vorige seizoenen dat Valdés de Trofeo Zamora wist te winnen lag dit gemiddelde hoger. In het seizoen 2004-05 was het gemiddelde 0.71, het seizoen 2008-09 was het gemiddelde 0,89 en in het vorig seizoen was het gemiddelde 0.63. Hiermee presteert Valdés dus beduidend beter dan voorgaande seizoenen.

Mocht Valdés de Trofeo Zamora winnen, dan is dat de achttiende keer dat een Barça keeper de beste keeper van de Primera División is. Hierin weet FC Barcelona dan ook Real Madrid te verslaan, want de keepers van Real wisten tot nu toe zestien keer de Trofeo Zamora te winnen.

Wilt u meepraten over Victor Valdés, dan kan u dit op het forum van de Fan Club Barcelona doen. Onder de kop spelers, staat een topic welke over Victor Valdés gaat.